03.06.09 17:34
hvem wet om hva polske Nina vil ser når hun skriver i Verdens beste land:

"den kulturelle Janteloven"?

Danke, Reinhard

03.06.09 17:54
Kjenner ikke artikkelen du henviser til. Her er janteloven:
http://samfunn.cappelen.no/bm/religion/kultur/kildeoppgaver/kildeoppgave.html?i...

03.06.09 19:13
Som bakgrunnsinformasjon kan det nevnes at Sandemose var födt og oppvokst i Danmark, för
han flyttet til Norge. Og boken heter, som 17.54 allerede har oppgitt via linken sin, "En
flyktning krysser sitt spor"

Hilsen
Björnar

03.06.09 20:38
Og dersom også noen andre ønsker å lese boken til "polske Nina " ,så heter den : " Verdens beste land å bo i " ( Nina Witoszek ).

Lemmi

03.06.09 20:47
Interessant, må jeg visst skaffe meg. Er tittelen ironisk ment?

03.06.09 20:58
Ja, den henspiller til en FN - rapport som visstnok sier at Norge er verdens beste land å bo i.
Nina Witoszek er en kjent samfunnsdebatant. Hennes blikk er skarpt og hennes penn minst sylskarp.

Lemmi

03.06.09 21:08, Geissler de
Norge havnere regelmessig på toppen av Human Development Index, et faktum som på norsk gjerne blir uttrykt på den ovenstående måten (tittelen er forøvrig bare "Verdens beste land").
Witoszek synes riktignok å bruke denne på en ironisk måte, i og med at boka hennes kaster et kritisk blikk på det norske samfunnet, så vidt jeg forstår.
I Morgenbladet sto det en anmeldelse for to uker siden; anmelderen var ikke særlig imponert over hennes analytiske evner.

03.06.09 22:59
Ah, nå husker jeg henne. Fra et tv-intervju fra den tiden hun fikk fritt-ord-prisen. Orket ikke å se hele sendingen - hun er ikke særlig min type. Da liker jeg Galtung bedre.

04.06.09 09:11
apropos: anmelderen var ikke særlig imponert over hennes analytiske evner. - Fordi Henrik Thune har kanskje ikke registrert at Witoszek har lagt et pamflett po bord. Das bedeutet Schmaehschrift da darf polemisiert werden, mine herrer leikarsexperter i Utenrikspolitisk Institut.

forøvrig takk for bidrager deres
Reinhard

04.06.09 12:52
Apropos "sylskarp penn": hun liker seg nok altfor godt i Norge for å være en troverdig satiriker.

04.06.09 12:55
Det går da an å like seg i Norge og være litt sarkastisk iblant ?

Lemmi

04.06.09 13:13
litt og litt - det spørs, hva hun egentlig vil uttryke med sine utsagn