28.09.09 20:44
Hei på dere, kan noen gi meg en god oversettelse for "spalteplass"?
Eksempel: Spalteplass i en avis for et uviktig tema; "det er forskjell på spalteplass og ha noe å si" (Anne Grete Preuss tekst)...
Takk :)

28.09.09 21:58
Spaltenplatz
fins, men merkelig nok finner Google forholdsvis få dokumenter sammenlignet med norsk spalteplass.

29.09.09 01:15, Mestermann no
Jeg tror uttrykket blir brukt adskillig mer begrenset på tysk enn på norsk. Når vi på norsk sier "avisen gir ham
spalteplass", sier man på tysk "die Zeitung öffnet ihm ihre Spalten," altså avisen åpner spaltene sine for ham.
"Spalteplass i en avis for et uviktig tema" blir da kanskje noe sånt som: "Die Zeitung öffnet ihre Spalten für ein
unwichtiges Thema."

Typografisk vet jeg at man bruker "Textraum" i visse sammenhenger, men tror ikke det gjelder den betydningen du
her er ute etter. Også Spaltenmeter eller Spaltenkilometer har jeg sett brukt av og til - kanskje kan du oversette
sitatet av Anne Grete Preus (NB med én s) med å skrive det om, f.eks. slik: "Zwischen der Anzahl
Spaltenkilometern, die jemand bekommt, und der Qualität seiner Aussagen, herrscht leider kein Zusammenhang."

Kanskje kan noen med tysk som morsmål hjelpe her?

29.09.09 09:39
God morgen, jeg (som spurte) er jo tysk. Tenkte først: "Spaltenplatz? hva skulle dette være?... finnes ikke på tysk." Men jeg husker nå faktisk, at det finnes. Men det er veldig uvanlig å bruke! Men "Textraum" har jeg virkelig aldri hørt. Men nå skjønner jeg iallfall, at spalteplass er den delen i avis for (egentlig) viktige temaer. (Jeg kom rett og slett ikke på at "Spaltenplatz" kunne bety noe.)
Takk for det

29.09.09 12:38
Ich meine mich erinnern zu können, dass auch das Wort 'Zeile' gebraucht wird; z.B. wenn es darum geht wenn wer wieviel Platz für einen Artikel o.ä. hat. Je weniger Zeilen ein Artikel hat, desto unwichtiger ist er auch, bzw. wenn es nicht so ist, sagt man 'Das war leider nur ein 3-Zeiler auf der letzten Seite. Bei freien Journalisten richtet sich auch die Bezahlung danach (Zeilenhonorar). Aber ich bin nicht vom Fach...
Mvh RS.de