07.10.09 10:44
Stichwörter: kjempe, kjempe fin, kjempefin
Hei... schreib ich "kjeme fint" so oder ist das kjempe falsch geschrieben?find das nicht im Wörterbuch und kenn es nur vom hören. Danke

07.10.09 10:46
oh hab gesehen das ich nen tippfehler gemacht hab... ich mein natürlich kjempe

07.10.09 11:27
"kjempe" gibt es im wörterbuch. Drückt immer etwas grosses, "riesiges" aus, verstärkt also die bedeutung der wörter, in deinem falle "kjempe fint": "ganzrichtigsehr toll/schön", "super" usw. Es gibt ja auch das gegenteil "kjempe dårlig" = "sehr schlecht...".

07.10.09 11:28
Hier wird das diskutiert:
http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=4063

Sowohl für Zusammenschreibung als auch Getrenntschreibung finden sich Argumente. Google findet:
"kjempefint" = 120000 (802)
"kjempe fint" = 53100 (775)

(in Klammern die Zahl der Dokumente, die man wirklich angezeigt bekommt)
Ganz ähnlicher Ergebnisse bringen kjempefin/kjempefine.

Ich selbst schreibe es zusammen nach dem Vorbild von Zusammensetzungen Substantiv+Adjektiv (zB vanntett) aber in gewissen Fällen kann ich mir auch Getrenntschreibung denken, wenn die Betonung gleichmäßig verteilt ist:

Det var da et kjempe fint svar!

Wowi

07.10.09 12:33, Staslin no
NEIIIIIN, "kjempe fint" ist zwar eine grassierende Schreibweise, aber sie ist falsch! "kjempe" in der Bedeutung "sehr" gehört NIE getrennt geschrieben.

Offizielle Rechtschreibung:
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=kjempe-&ordbok=bokm...

Hilsen en frustrert norsklærer.

07.10.09 12:36
kjempefin kann auch mit riesig flott/toll/schön übersetzt werden

07.10.09 12:52, Geissler de
Das verstärkendes Präfix "kjempe-" ist eigentlich ein Substantiv, und wie alle Zusammensetzungen aus Substantiv und Adjektiv (wie auch im Deutschen) kann es nicht auseinandergeschrieben werden. Es heißt kullsvart, nicht "kull svart", und drittlei, nicht etwa "dritt* lei".
Ebenso auf Deutsch: riesengroß, blutrot, todsicher, scheißegal.

*Bei dieser Gelegenheit durfte ich feststellen, daß weder das Wort "dritt" noch "drite" im Blå ordbok verzeichnet sind. Neugierig geworden, schlage ich "bæsje" und "skite" nach: Fehlanzeige.

Das kann man dann wohl unter der Rubrik "Har filologer en fordøyelse?" ablegen.

07.10.09 12:58
hihi!

07.10.09 14:17
Das verstärkendes Präfix "kjempe-" ist eigentlich ein Substantiv ...
... und uneigentlich fassen es auch viele auf wie ein Adjektiv mit der Bedeutung "veldig". Das ist eine ganz natürliche Sprachentwicklung, und daraus folgt auch, dass Getrenntschreibung nicht pauschal abgelehnt werden sollte - dem Aufschrei der Norwegischlehrer zum Trotz.

07.10.09 14:49, Staslin no
Doch - so lange die Schreibweise nicht offiziell erlaubt ist, schreien Norwegischlehrer und viele, viele andere auf.

07.10.09 15:56
kjempe kjedelig holdning

(Für "kjempe kjedelig" findet Google schon mehr Treffer als für "kjempekjedelig". Wer sich da nicht der Sprachentwicklung anpasst, riskiert ein unnötig frühes Ableben wegen selbstverursachter Stressreaktion.)

07.10.09 16:05, Staslin no
Es gibt auch Zwischenstufen zwischen sich der (noch) falschen Schreibung anpassen und gestresst werden: Meistens gelassen (aber traurig) bleiben, jedoch weiterhin korrekt schreiben ... ;-)

07.10.09 17:38
Kjempebra holdning. Da er det håp!

08.10.09 01:31, Mestermann no
Ja, aber 15.36, das geht um das ganze System der Rechtschreibung. Es gibt nichts, was "kjempe kjedelig" heisst, weil
das nicht zwei Worter, sondern nur ein Wort ist - sammensatt ord, to ledd. Entweder muss getrennt oder zusammen
geschrieben werden, aber eine stufenweise "Entwikcklung" oder "Anpassen" lässt sich nicht da nicht machen.

08.10.09 07:02
Nein, Mestermann, es geht nicht um das System der Rechtschreibung - mit Sprachentwicklung ist etwas anderes gemeint. Es geht darum, welcher Wortklasse ein Wort zugeordnet wird. Im Fall von "kjempe" findet gerade eine Erweiterung in Richtung Adjektiv statt. Je mehr es auch als Adjektiv aufgefasst wird, desto mehr wird auch die Getrenntschreibung auftreten. Das entspricht den Rechtschreibregeln. Konservative Sprachler tun sich allerdings schwer mit solchen Erscheinungen. Sprache wiederum ist nie statisch und lebt davon.

08.10.09 09:12, Bjørnar no
Altså, hva er vitsen med en rettskriving om ingen velger å følge den? Selvsagt kan man
komme med nye ord og si at de er norske. Det du (07.02) argumenterer for er på et
filosofisk plan. Hvis du har lyst til å skrive "kjempe fin", vårsågod. Men å argumentere
med å si at det er på grunn av at språket er dynamisk, er totalt uinteresant på en hvor
man diskuterer hva som for tida er korrekt norsk (og tysk). Man får svar på hva som er
gjeldene norsk standard. Ikke hva som eventuelt blir norsk standard om noen år.
Selvsagt finnes det tilfeller hvor det finnes tvil, for eksempel ved ordet "seriøs", som
nå også kan bety "alvorlig", men som er i grenseland til hva som er akseptabelt i noen
språkområder.

Men å drive å svare alle spørsmål her på forumet med all verdens mulige framtidige
rettskrivningsregler, blir muligens for noen interessant, men for de fleste ganske enkelt
forvirrende.

For de som lurer, "kjempefint" er gjeldene norsk standard. Det kan ingen nekte for.

08.10.09 11:19
For de som lurer, "kjempefint" er gjeldene norsk standard. Det kan ingen nekte for.

Ingen har gjort det, heller ikke de som finner argumenter for særskrivning. Det går tydelig fram av bidraget 07:02 at det dreier seg om språkutvikling, og det er noe annet enn rettskrivning. Selv skriver jeg "kjempefin", men registrerer ganske ofte en adjektivisk bruk av "kjempe". Du hører visstnok til gruppen "konservative Sprachler". Da er det ikke mer å diskutere.

08.10.09 12:33, Geissler de
Siden uttrykket har blitt brukt flere ganger i løpet av denne diskusjonen, lurer jeg veldig på hva dere mener med "adjektivisk bruk" av "kjempe". Jeg har nå aldri hørt noen bruke det som adjektiv. For ...
"Dette var kjempe!"
"Det var en kjempe tabbe, men denne tabben var enda kjempere."
... osv. er det nok ingen som sier. Hadde "kjempe" blitt brukt som adjektiv, ville disse setningene blitt mulig å si.

De som skriver "adjektiv", mener visstnok at "kjempe" brukes som adverbial på lik linje som "veldig", "meget", "svært", "innmari" osv.

Det som får meg til å tvile på denne tolkningen er at ingen av de nevnte adverbialene kan brukes til å forsterke substantiver, mens det går uten problemer med "kjempe-". Man sier "kjempetabbe", men ikke "veldigtabbe" (eller "veldig tabbe", for den saks skyld).
Dessuten ser man særskriving også veldig ofte i sammensatte ord med "kjempe"+substantiv. Og dét kan neppe forklares som adjektivisk eller adverbial bruk.

Mao: Alt tyder på at "kjempe fin" ikke er et tegn på språkvandel, men rett og slett enda et eksempel for feilaktig særskriving, den "engelske syken".

08.10.09 12:56, Staslin no
"Alle de andre spiser chips og drikker cola hver dag, så da kan det jo ikke være noe galt med det. De som mener noe annet er bare konservative, kjedelige og gammeldagse." ;-)

08.10.09 14:03, Staslin no
"Alle de andre har sluttet å bruke blinklys når de kjører bil, så da trenger ikke jeg å bruke det heller." (osv.)

08.10.09 14:12
  1. 7.02 og 11.19: Det er det mest gedigne vås jeg har lest på en stund. Geissler, Staslin, Mestermann og dere andre har rett: "Kjempe fint" betyr ingen ting, og det er ikke snakk om at dette er en slags adjektivisering av første ledd. Det er særskriving, særskriving er helt ødeleggende for det norske rettskrivingssystemet og dessuten FEIL. Det har ingen ting med konservativt språksyn å gjøre.

08.10.09 17:26
11.19: Jeg ser at du prøver å argumentere mot meg. Innser du ironien i at du faktisk ikke
kommer med noen argumenter mot det jeg sier? Så ja, vi har vel ingenting å diskutere.

Det med at jeg er en konservativ språkmann får du stå for selv. Personlig holder jeg meg
unna navnekalling, uavhengig av hvor sofistikert man velger å pakke den inn.

Hilsen
Bjørnar

08.10.09 19:05
wow ... kjempemorsom diskusjon.
Aus so was werden Doktorarbeiten. Beispielhaftes Thema:
Sprachwandel im Spannungsfeld der Generationen am Beispiel des Wortes "kjempe".