03.09.10 12:00
Stichwörter: loe, trøndersk
Hei!

Vet dere om noen lydbøker hvor det snakkes trøndersk (eller noen filmer hvor det snakkes hovedsakelig trøndersk)? Jeg har nettopp flyttet til Trondheim og vil lære meg dialekten litt fortere enn det ville være mulig bare med å snakke med folk her (bortsett fra at de meste mennesker jeg ble kjent med til nå ikke snakker trøndersk uansett).

Takk på forhand!

04.09.10 00:54, Mestermann no
En film er iallfall "Bør Børson jr.", en musikal fra 1974. Den er nok litt innhentet av tiden, men er fremdeles et
kulturelt referansepunkt, med kremen av norske skuespillere i epoken på rollelisten. Der blir det både snakket (og
sunget) trøndersk.
I filmen "An-Magritt" (1969), etter Johan Falkbergets romanverk "Nattens Brød", snakkes en slags adaptert
trøndersk-mer i retning av rørosdialekt; hovedrollen spilles av Liv Ullmann, og filmen er et hovedverk i norsk
filmhistorie.

Lydbøker: Hal Sirowitz: "Sa mor", oversatt og lest av Erlend Loe.
Bjørn Nilsen: «Speilbrått i fjærasteinan» - dikt på trøndersk lest av forfatteren.
Torvald Sund har utgitt en rekke lydbøker med humoristiske fortellinger på trøndersk.

04.09.10 01:31
Beide Filme sind übrigens sogar als DVDs erhältlich (in Form von "samlebokser", z.B. bei bokkilden.no).

04.09.10 19:41
Takk skal du ha!

10.09.10 12:39
Eine Ergaenzung, nachdem ich mir einige der Sachen mal angehoert habe: Loe spricht kein Trøndersk, zumindest nicht auf den Aufnahmen, die ich von ihm nun kenne.