14.09.10 17:45
Hei!
Vi driver på med analyse i tysken og det er et par ting som jeg ikke forstår helt. Jeg skjønner altså ikke forskjellen på når det blir direkte objekt og når det blir predikativ. Her er noen eksempler: han er en mann(er ist ein mann) og vennen heter Marco(Der Freund heisst Marco). Det er visst to forskjellige typer..

Noe annet jeg lurer på hva NAD står for, og hvordan man bruker det i analyse?

Dette er nok ganske enkle ting, men det er jo veldig viktig å kunne :p

Om det er noen som har en måte å forklare det på, hadde jeg blitt utrolig glad! :-)

14.09.10 18:27
Hei,
jeg gjetter at NAD står for "nominativ, akkusativ, dativ".

Så vidt jeg vet, står både "sein"(være) og "heißen"(hete) med predikativ. Men jeg er ikke ekspert på det. Kanskje en av tysklærerne her kan svare på det.

(Tysk-undervisningen i Norge minner meg forøvrig litt om latinundervisningen jeg hadde som barn. Alt må analyseres...)

15.09.10 02:15, Conny
Det stemmer, etter sein, werden, bleiben, heissen og scheinen blir det predikativ dvs det som følger står i nominativ.
Dette gjelder subjektet som f.eks.i : Ich bin Lehrerin. Personen "ich" og "Lehrerin" er identitske (sånn som meg).
Objektet kan være direkte, da står det i akkussativ, eller indirekte i dativ- vanligvis.
Det stemmer at tysk som fremmedspråk går mange omveier, sammnenlignet med morsmålsundervisningen - jeg har
studert det. Men det er alltid opp til læreren hvordan hun vil formidle det. Dessverre er det mange eldre lærere som
biter seg fast i et litt foreldret pedagogisk system.
Conny