29.09.10 16:24, Geissler
«Det mest videresendte vedlegget for oss som ikke bryr oss om Aulie»
... står på dagbladet.no i dag. Er det riktig? Jeg hadde nok sagt "som ikke bryr seg" -- er
jeg på villspor?

29.09.10 16:37, Mestermann no
Ja, siden det er første person flertall, mens refleksiven "seg" bare brukes om tredje person entall og flertall.

jeg bryr meg om
du bryr deg om
han bryr seg om

Tilsv.:
vi bryr oss om
dere bryr dere om
de bryr seg om

De (høflighetsform, altså brukt som annen person entall) bryr Dem om

At oss i eksempelsetningen forekommer som avhengighetsform første gang, har ikke noe å si.

29.09.10 16:47
Im Deutschen übrigens:"für uns, die wir uns nicht für Aulie interessieren"

Es ist also hier nötig, das Subjekt ausdrücklich zu benennen. "Die" allein kann die Funktion
nicht übernehmen. Im Norwegischen hingegen schon.

29.09.10 17:19
Passer Mestermanns eksempler til formuleringen i Dagbladet? Der har vi nemlig en relativsetning med "som" som nytt subjekt.

29.09.10 18:07, Mestermann no
Da ville det i tlfelle blitt: "For deg som ikke bryr seg" / "For dere som ikke bryr seg."
Man sier jo ikke det, man sier "for deg som ikke bryr deg" og "for dere som ikke bryr dere".

Hvis man analyserer setningen, er hele relativsetningen ett predikat. Selvsagt kan man bryte relativsetningen ned i sine
enkelte bestanddeler, men det har ingen betydning for syntaksen her. "Som" som relativpronomen viser her tilbake til
subjektet i setningen, som er uforandret, nemlig vi/oss. Relativpronomenet skifter ikke her person fra 1. person flertall
til 3. person entall.

29.09.10 19:44
Hva med:
de av oss som bryr oss
eller
de av oss som bryr seg
???

29.09.10 20:13, Mestermann no
De to setningene som 19:44 gir som eksempler, endrer ikke på det jeg beskrev i forrige innlegg.

I setningen "de av oss som bryr seg," er det de av oss som er subjekt, med de som hovedsubjekt og
relativpronomenet "som" viser tilbake til dette, som er tredje person flertall. Da blir det riktig å bruke refleksiven
"seg". Det er kanskje lettere å se hvis man erstatter "de" med et annet ord: "Noen av oss bryr seg."

"De av oss som bryr seg" er derfor riktig.

"De av oss som bryr oss" blir derfor feil. Der skal det være seg.

I setningen Geissler spurte om, "for oss som ikke bryr oss om...", blir det riktig med oss begge steder, siden
vi/oss er subjektet, og relativpronomenet viser tilbake på dette.

29.09.10 20:52
Der skal det være seg.
Helt enig. Men likevel får man flere Google-treff for "de av oss som bryr oss" (26 dokumenter) enn for "de av oss som bryr seg" (15 dokumenter). Helt stødige er nordmenn ikke på det området.

29.09.10 21:34, Ines7 de
Der Gebrauch von "oss" anstelle von "seg" hilft Doppeldeutigkeiten zu vermeiden. In Geisslers Satz "Det mest
videresendte vedlegget for oss som ikke bryr oss om Aulie" könnte grammatikalisch gesehen durchaus auch "...for oss
som ikke bryr seg" stehen. Dann würde sich das "bryr seg" aber auf "vedlegget" beziehen. Damit wäre der
Sinnzusammenhang falsch.

30.09.10 09:13
Jeg faller på seg som Mestermann.
En liten vri på setningen og man hører hva som klinger riktig:
" Det mest videresendte vedlegget for slike som oss som ikke
bryr seg om Aulie. "

Oddy

30.09.10 11:52
Riktig. Men hvor faller Mestermann på seg? Det er jo Geissler som gjør det.