22.01.11 20:19
Ich benötige noch einpaar Hilfe bzgl. der Grammatik und richtigen Formulierung

1. Geh bitte in Bad und wasche deine Hände
2. Du kannst dich alleine anziehen, das hast du oft bewiesen
3. Soll ich dir die Schuhe anziehen
4. Der Reißverschluß klemmt
5. was wollen wir spielen?
6. du sollst nicht kippeln mit den Stuhl
7. du sollst mich nicht bewerfen ( mit einen Gegenstand)

8. du sollst mir keinen Vogel zeigen ( ich meine das damit wenn jemand frech ist und den Finger an sein Kopf führt)

9. nein, das ist mein Blatt das bekommst du nicht.
10. du sollst nicht immer die anderen Kinder ablenken, konzentriere dich.
11. Wir haben Lesestunden und du sollst dich besser konzentrieren
12. Nein, ich will nicht mitkommen
13. wir können nicht einfach weggehen, wir müssen warten.

Wie gesagt ich habe schon einen guten norwegisch Wortschatz aber die Grammatik macht mir zu schaffen und ich brauche nochmal Hilfe.
Danke

23.01.11 06:58, Mestermann no
Ganz ehrlich gesagt: Wenn Du wirklich "mit Kindern" arbeitest, in einem anerkannten Kindergarten oder in einer
Schule in Norwegen, hast Du ja bestimmt auch Kollegen, die Dir diesbezüglich helfen können? Ohne grundlegende
Sprachkenntnisse wärest Du auch nicht in einer solchen Institution angestellt worden, Bei diesen, wie bei Deinen
vorigen Sätzen, gibt es mehrere Übersetzungsmöglichkeiten, je nach Situation.

Ich bin mit Deinen Fragen, ehrlich gesagt, inzwischen sehr unbequem, und nicht nur weil sie fast nur beneinende
oder verbietende Aussagen beinhalten. Wenn Du schon "einen guten norwegisch Wortschatz" hast, und täglich mit
Kindern arbeitest, wie Du behauptest, wirst Du schon sehr viele von diesen grundlegenden Redewendungen schon
kennen. Dann hättest Du bestimmt auch eigene Vorschläge. Warum fehlen sie?

23.01.11 10:30
Enig med Mestermann
Rolf

23.01.11 11:28
Sehr gut, Mestermann.
Ich habe mir auch Gedanken darüber gemacht und finde es sehr unpedagogisch so mit Kindern umzugehen, so viel Negatives. :-(
Hilsen Solan.

23.01.11 12:43
Wie schön, dass Ihr das auch findet. Ich wollte eigentlich gar nichts dazu schreiben, aber ich dachte bei der Anhäufung von Kommandos auch eher an " Das weisse Band " als an die norwegische Kindergartenwirklichkeit der Gegenwart.

Lemmi

23.01.11 13:26
vielen Dank für die Antworten.
Ist wohl doch besser wo anders nach zu fragen.

23.01.11 13:30
hej hier denken nicht alle so! ich finde das sind wichtige grundlagen die einfach dazugehören. und wofür dieses forum denn da. Jemand braucht Hilfe bei der Sprache um zu lernen. Wenn ihr es für unangebracht haltet, dann antwortet doch einfach nicht auf den Eintrag! ich finde es total in Ordnung sowas hier zu fragen. Und wennn ihr schon immer darauf eingeht, dass dies hier ein Sprachforum ist, dann müsst ihr keine Unrteile über pädagogische Handlungen geben. Ihr kennt doch die Situation überhauptnicht!!!

23.01.11 13:51
1. Vær så snill og vask hendene dine på badet.
2.Du kan kler på deg alene,det beviste du før.
3.Skal jeg hjelpe deg å ta på skoene dine?
4.glidelåsen sitter fast.
5.Hva skal vi leke?
6.ich kenn kippeln leider auch nich auf norwegisch
7.Du må ikke kaster noe på meg
8.sorry. keine ahnung
9.Nei, det er arket mitt den får du ikke.
10.Du skal ikke bortlede alle barna, konsentrer deg
11.Vi har lesetimen nå, du må konsentrere deg.
12. Nei, jeg vil ikke bli med.
13.Vi får ikke bare gå vi må vente.

23.01.11 13:53
bei 9 hab ich mich vertan. muss DET får du ikke sein.

23.01.11 13:55
Det er noe annet som ligger til grunn her. Hvis hun virkelig jobbet med barn, eller hadde gode norskkunnskaper,
ville hun ikke spurt slik. Hun spør om de mest elementære ting, de enkleste formuleringer, og sier samtidig at
det bare er for å få "grammatikken" helt på plass... Dette henger ikke på greip! Jeg greier ikke helt
gjennomskue hva dette egentlig handler om. Hvis hun jobber med barn, så tviler jeg på at hun gjør det i en
profesjonell sammenheng der det er norsk, pedagogisk personale til stede. De ville ha lært henne
formuleringene. Muligens skal hun søke en jobb som au pair eller barnepike og trenger alle disse setningene
for å gjøre inntrykk på arbeidsgiver i en prøvetid? Altså etter goddag-mann-økseskaft-metoden? Jeg vet ikke.
Men hadde hun kunnet norsk flytende, delvis eller bare litt, ville hun ha kunnet komme med egne forslag, for
dette er ikke vanskelig - og der er dessuten noe forumreglene forlanger.

23.01.11 14:00
@13:51: Spørreren bryter mot forumreglene ved at hun ikke prøver selv, ikke gjør noen egeninnsats her. Det er
mange spørsmål. Du bør derfor ikke svare for å være "snill"!

23.01.11 16:49, Geissler de
Jag vil bare tilføye at også jeg, utfra et tysk perspektiv, er enig med Mestermann og de
andre som synes at dette passer dårlig inn i nåtidens barnehage, og det gjelder ikke bare
Norge.

23.01.11 18:52
ja, det er kansjke sant men det er jo ikke poenget her. her snakker vi jo om språken og det har ikke noe å gjøre med barnehagen. jeg er enig at det er bedre å prøve selv! men resten raker oss ikke...

23.01.11 20:27
Nei, jeg synes vi har lov til å gi uttrykk for våre kommentarer. Vi er ikke oversettelsesprogram men mennesker av kjøtt og blod som tenker og føler.
Lenger oppe blir det fremholdt at vi ikke kjenner sammenhengen, og det er selvfølgelig sant, men en opphopning av utelukkende irettesettende replikker virker såpass bisarr at den maner frem et ganske sterkt bilde av represjon. En kan ikke unngå å lure på hvorfor ikke spørsmålsstilleren har et ønske om å si noe hyggelig til barna han er satt til å jobbe med. Vi får forutsette at vedkommende allerede kan si " hei, så hyggelig at du kommer idag. Har du det bra ? " .
Det skal være lov å stille allslags språklige spørsmål, men svaret vil ikke nødvendigvis begrense seg til å få levert en glose eller to, iblant følger det med en diskusjon om hvordan man egentlig bruker det ordet eller det uttrykket og om man i det hele tatt ordlegger seg likt i to språk som det trans - lateres til og fra.

Forresten : mit dem Stuhl kippeln = å bikke på stolen

Lemmi

23.01.11 22:11
Da oppfordrer jeg det kompetente forumet til å lage en liste med positive kommentarer som trådstarter kan bruke i jobben med barna.

23.01.11 22:25
ja vel..jeg er ikke helt enig men jeg gir meg nå...det jo greit å ikke ha samme meningen.
Vi skulle konsentrere oss på å svare på det spørsmålene som vi synes er bra.

23.01.11 22:29
F. eks.
" Du er så flink til å kle på deg allerede. Du klarer det sikkert i dag også "

Lemmi