09.05.11 14:01
Hei!
Jeg skal bestillet et mobilabonnement og de spør etter "Ausweisnummer" fra Personalausweis. Hvilket nummer fra det norske førerkortet er det jeg da kan oppgi som "Ausweisnummer"?

Mvh

09.05.11 14:15
Mener du et abonnement i Norge eller Tyksland? I Tyskland er det kun mulig med id-kortet ikke med førerkortet.

09.05.11 14:38
Var det jeg fryktet (i Tyskland). Har ikke noe id-kort. Benytter ellers førerkortet som gyldig "Ausweis".

09.05.11 15:14
Du kan jo prøve å snakke med noen i en mobilbutikk.
Kanskje det hjelper med en "Einkommensnachweis" ("inntektsbevis").

(Forutsatt at du allerede har fast bosted i Tyskland. Ellers er det sannsynligvis ikke mulig å få mobil i Tyskland.)

09.05.11 15:27, Mestermann no
Dette temaet er off-topic. I dette forumet dsikuteres utelukkende språklige spørsmål. Foreslår at diskusjonen flyttes til
f.eks. www.trolljenta-norwegenforum.info

09.05.11 17:44
Aber ich habe eine sprachliche Frage dazu: Wo ist der Unterschied zwischen "Jeg skal bestillet ..." und "Jeg skal bestille ..."?
Sarah

09.05.11 18:43
Forskjellen er at "jeg skal bestillet ..." er feil norsk, mens "jeg skal bestille ..." er korrekt.

Akel (N)

09.05.11 20:08
For å gi det hele en forumkompatibel vri igjen : Personalausweis eller Kennkarte som det het før oversettes vanligvis med legitimasjon, eller idag også med id ( - kort ).

Da Adolf var innom ble det jo som kjent innført legitimasjonstvang i form av gule kort som ble levert i et pappomslag. ( Tanten til min kone brukte sin " leg " fortsatt på 80 - tallet , betalt er tross alt betalt ). Det som er litt pussig er at disse dokumentene som var påtrykt ordet " legitimasjon " ofte ble omtalt som " pass " . Har noen en idé ( ikke en id ) hva dette skyldes ?

Lemmi

09.05.11 21:19
Sehr beruhigend :-))
Danke Akel
Sarah