01.06.12 10:40
Stichwörter: det er ikke så farlig
Et lite spørsmål ang. bruken av ordtaket "det er ikke så farlig" - das ist nicht so wichtig.
Hvorvidt betyr "farlig" virkelig "wichtig"? Går det an å si "Holdningene dine er ikke så farlige" hvis en vil si uttrykke at "deine Haltung zu diesem Thema ist unwichtig"? Eller må det da hete "holdningene dine er ikke så viktige/relevante"?
Og så: Kan "det er ikke så viktig" og "det er ikke så farlig" brukes om hverandre? Eller er det bare det sistnevnte som høres idiomatisk ut?
Kanksje: "det er ikke så farlig" - "glem det"
og: "det er ikke så viktig" - "det er irrelevant"?

Hvem kan hjelpe meg?
Takk på forhånd!

01.06.12 11:13
Hei,

ich kenne den Ausdruck "det er ikke farlig" auch für "das ist nicht (so) schlimm".

Grüße, Susanne

01.06.12 11:49
Ich würde mich hüten, zu jemandem zu sagen: holdningene dine er ikke så viktig(e)/relevant(e)/farlig(e)

Das ist ganz einfach eine Beurteilung, die unangemessen wirkt.

01.06.12 12:44
@ 11:49
a) Das war nur ein Beispielsatz
b) Tolle Belehrung, aber über eine sachdienliche Antwort auf meine Fragen hätte ich mich mehr gefreut.

01.06.12 20:32
"Det er ikke så farlig" betyr når det brukes isolert som en respons på en innvending eller noe negativt som den andre har ytret, som du selv anfører, "Det er ikke så viktig" / "Det gjør ikke noe" / "Det er ikke noe å bry seg noe (særlig) om" / "Bare glem det". (Typisk "Pyttsann! Det er ikke så farlig." som respons til et barn som klager over at det slo seg litt.)

Det samme hvis det brukes som en innledende kommentar/vurdering av et faktisk forhold, slik som "Det er ikke så farlig at streiken kanskje medfører at vi ikke får kjøpt melk, at det derimot kan bli slutt på ølet er noe jeg bekymrer meg mer for."

Her kan det selvfølgelig bli en glidende overgang mot at "farlig" faktisk betyr noe som er forbundet med en mer alvorlig risiko, og ikke bare at det er uviktig: Det er ikke så farlig at man blir bitt av en huggorm, som at man begynner å rote i såret med en skitten kniv."

I andre sammenhenger kan du ikke bruke "farlig" som et synonym til "viktig", slik at ditt eksempel med "Dine følelser er ikke så farlige" blir dermed i utgangspunktet et direkte galt uttrykk, med mindre det a) skjer i en diskusjon med en psykiater med hensyn til risikoen for at følelsene skal ta overhånd og skape et psykisk problem, eller b) at det er brukt i en sammenheng som angitt innledningsvis, eks. "Dine følelser er ikke så farlige, så lenge du ikke lar dem komme i veien for samarbeidet". (Denne siste setningen kan imidlertid lett oppfattes nedlatende.)

Akel (N)

01.06.12 23:20
Tusen takk, Akel, det var akkurat det slags svaret jeg håpet på!