15.03.13 19:52, cataphor
Stichwörter: også, pragmatikk
Hei

spørsmålet mitt er litt spesielt. Gitt det var en sådan dialog:

A: Har du husdyr?
B: Nei - vel, jo, jeg har hybelkaniner.

Så var det jo i orden og morosomt å si:

A: Jeg har hybelkaniner jeg også!

Men var de følgende optioner i orden i like måte?

C: Jeg har også hybelkaniner!
D: Jeg også!

Tusen takk i forveien,
Andreas

15.03.13 20:33
Js, settningene dine er i orden. :-)
(selvom jeg hører litt oftere at folk svarer "jeg og" isteden for "jeg også", men er sikkert avhengig av region, dialekt osv.)

15.03.13 20:53, cataphor de
Takk, da! :)

Finner du da at det fins et forskjel mellom A, C, D? Eller er det svært sublim å si hva er forskjellen i betydningen?

16.03.13 08:22
A,B og C betyr det samme.

Da var det jo i orden og morsomt å svare:
Men var følgende opsjoner/muligheter like riktige?
(opsjoner er mindre brukt i norsk dagligtale - muligheter er bedre)

På forhånd tusen takk.

Vh
Anne

16.03.13 08:27
Ach ja .... noch zu dem letzten Satz:
Finnes det en forskjell mellom A,C,D? Eller er det svært ? å si hva som er forskjellen i
betydningen? (Ich kenne das Wort Sublim leider nicht...:-)
vh
Anne

16.03.13 11:20
Heter det ikke "forskjell " istedenfor "forskjell mellom"? Og hvis det siste er også riktig, hva er forskjellen på/mellom de to uttrykksmåtene?

16.03.13 11:42, cataphor de
@Anne: Med sublim mente jeg "så små at det er vanskelig å sanse" slik at sætningene betyr stort sett det samme, men at det finnes noen nyanser.

Tusen takk,
Andreas

16.03.13 11:51
Men det er ikke det som sublim betyr på norsk (eller tysk). Du tenkte kanskje på "subtil"?

16.03.13 12:18, cataphor de
Hehe, kanskje jeg skulle begynne å tenke litt mer før og mens jeg skriver i det hele tatt.

16.03.13 19:34
Hei Andreas!
Du kaster deg jo ut i språket...og det er kjempebra :-) Men du har en del feil, som
f.eks.
substantivet svar som er intetkjønn og har en stavelse - altså får det ingen endelse i
flertall; et svar - to svar. Ordet setninger skrives med e og ikke æ osv. Men la
det for all del ikke stoppe deg! Lykke til :-)

Til 11:20: Såvidt jeg vet kan begge (på og mellom) brukes på omtrent samme måte.
Anne

17.03.13 13:44, cataphor de
Hei Anne,

takk, takk! D'e' lenge siden a' æ ha'snakka norsk så e'd' vel rusti' :)

Jeg måtte skrive og lese mye på dansk for noen tid og så finnes det ord som sætninger nå i det jeg skriver. Uheldig :)

Vennlige hilser,
Andreas