21.03.13 20:22
Stichwörter: møtes, treffes
Hei,
jeg vil gjerne spør om hva er forskjell mellon å treffe og å møte?
Mvh Vaida

21.03.13 20:56
Ich denke, å møte bzw. møtes wird verwendet, wenn es um eine verabredete und geplante Zusammenkunft geht,
å treffe bzw. treffes kann man dafuer auch nehmen, ist aber weniger gebræuchlich und wird eher fuer ein
zufælliges Aufeinandertreffen benutzt sowie fuer alle anderen Wortverbindungen, die wir im Deutschen mit treffen
gebrauchen, z.b. eine Abmachung treffen.
Aber da stehen auch viele Vorschlæge im Wørterbuch, schau mal rein.

Bin aber kein Muttersprachler!!

Gruss Katja

23.03.13 03:08
Det er nok mye riktig i det Katja skriver, men man kan også snakke om å "møtes tilfeldig".

På den annen side snakker vi på substantivsiden bare om et "slumpetreff" eller "lykketreff", men der kan vi vanligvis tilsvarende snakke både om et "treff for eldre" og et "møte for eldre", hvor begge er planlagte, men hvor det første gjerne lett vil oppfattes som en mindre formell, mer selskapelig sammenkomst, mens et møte kan forventes å ha en slags dagsorden - men nok ikke nødvendigvis alltid (f.eks. møte i syklubben).

Så i det alt vesentlige er disse to verbene synonyme når de beskriver sosial kontakt, og det vil sjelden være helt feil å bruke dem omhverandre, men den formelle situasjonen, (mer enn den planlagte), vil jeg nok fortrinnsvis betegne med "å møte(s)". (Jeg tror du vil ha vanskeligheter med å finne noen som vil si at to statsledere skal treffes - men på den annen side kan man nok si at "de to statslederne traff hverandre for første gang på konferansen om ....", men da vil man nok fortrinnsvis betegne det noe mer personlige relasjonsaspektet.)

Akel (N)

26.03.13 13:45
Husk nå bare at en skytter treffer blink, han "møter" den ikke. Jf også: Han gikk i blinde og traff et gjerde. Man møter personer, men treffer så mangt...