07.08.13 21:31
Stichwörter: teppebrikker, Teppichfliesen
Weiss jemand, was genau "teppebrikker" sind? Man kann sie zum spielen und trainieren
draussen in der Natur brauchen... Danke

07.08.13 22:04
dokpro: brikke = plate eller liten duk brukt som underlag for fat, flasker, glass o l

Bilder:

https://www.google.no/search?q=teppebrikker&client=firefox-a&hs=U6V&...

07.08.13 22:47, Mestermann no
Es ist etwas anderes gemeint.

08.08.13 06:29
Ja? Was denn?

Liten duk brukt som underlag zum Spielen und Trainieren (= o l)
passt doch, oder?

08.08.13 09:54
Beim Trainieren : Treningsmatte.
Beim Spielen ?

08.08.13 15:36
Jeg kan aldri si at jeg har hørt ordet "teppebrikke" brukt annet enn for faste gulvtepper (vegg-til-vegg) som blir lagt ved å lime fast brikker på ca 30 x 30 cm. Men slike er for små og lette til å kunne nyttes på praktisk vis som noe underlag for aktiviteter ute i naturen.

Akel (N)

08.08.13 16:30
Das hört sich für mich sehr nach der Beschreibung von "Teppichfliesen" an, Akel. Und die gibt es - man höre und staune - in verschiedenen Formen und Farben auch als Utensilien für Sportübungen, wohl insbesondere für den Schulsport:

http://www.erhard-sport.de/erhard-Bewegungsspiele/Spiel-Spass/Markierungen-und-...

Vielleicht hat der OP ja so etwas gemeint.

Viele Grüße
Birgit

08.08.13 16:53
Ich habe schnell noch einmal zum Stichwort "Teppichfliesen turnen" gegoogelt und bin dabei auf folgende Bildergalerie gestoßen:

https://www.google.de/search?q=teppichfliesen+turnen&sa=X&tbm=isch&t....

Nach diesen Bildern zu urteilen, dürfte "Teppichfliesen" tatsächlich der vom OP gesuchte Begriff sein.

Gruß
Birgit

08.08.13 17:09, Mestermann no
Mysterium gelöst. Es heisst auch auf Norwegisch eigentlich teppefliser, und nicht teppebrikker.

09.08.13 02:45
Tja, Jeg er enig med Birgit at den mest vanlige betegnelsen for "mosaikkbiter" til fastlismte teppegulv er "teppefliser", (men jeg har altså hørt "teppebrikker" også brukt om dette) - og vi ser vel noen slike i de aktuelle bildeseriene brukt løse som markeringer for fysiske aktiviteter mv.

Når det gjelder underlag for sportsaktiviteter snakker vi imidlertid på norsk vanligvis om "matter", (jf 09:54). Matter vil jeg imidlertid fortrinnsvis forbinde med noe som er av en viss størrelse og/eller tykkkelse, minst i omfang så en person kan ligge på den med hode og rygg, eller som en liten "tjukkas".

Kan ikke si at jeg har hørt ordet, men "mattebrikke" kunne være egnet for å indikere en svært liten matte - et sted mellom liggeunderlag/yoga-matte og et sitteunderlag, jf noen slike som fremgår av den siste billedlinken

Akel (N)

09.08.13 03:28
Nein, Akel, auch im Norwegischen werden die quasi als Sportgerät verwendeten "Teppichfliesen" als "teppefliser" bzw. in manchen Übungsanleitungen auch als "teppebrikker" bezeichnet.

Wenn Du unter dem Stichwort teppefliser+øvelser bzw. teppebrikker+øvelser googelst, wirst Du diverse Treffer erhalten, die das bestätigen.

Bei den fraglichen "Teppichfliesen" handelt es sich natürlich nicht um solche Fliesen, wie man sie zur Verlegung eines Teppichbodens verwendet. So haben die bei Sportübungen benutzten Teppichfliesen eine rutschfeste und eine flauschige Seite, manche sind rund, usw.

Im übrigen heißen "yogamatte" und "gymnastikkmatte" auch auf Deutsch "Yogamatte" bzw. "Gymnastikmatte".

Viele Grüße
Birgit

09.08.13 05:06, Mestermann no
Her har nok Birgit rett, Akel. Det er ikke snakk om (gym-)matter eller deler av matter, men om firkantede, nokså tynne
teppefliser (eller -brikker) i forskjellige former.

12.08.13 17:53
Vi er nok ikke uenige her.

For meg så det i første omgang ut som at noen av de mattene/brikkene som var avbildet i den andre linken var laget av kunsttoff - siden det øyensynlig skinte i overflaten. Ved nærmere sjekk nå så jeg at bildene var klikkbare og at omtalen av dem likevel anga at de hadde teppeoverflate - og følgelig at "teppefliser" er en god betegnelse.

Akel (N)

Akel (N)