26.09.15 10:32
Stichwörter: denne, det, dette, dies, diese, dieser, dieses
Heisann,

jeg har ett lite spørsmål:

når bruker jeg ordet "dette"? For eks. "Hvem er dette?" Kan jeg også skrive "Hvem er det"?

Er spørsmålet skrivet riktig? Er lite adverb og lit adjektiv?

Tusen takk
Nicole

æØÅÆø

26.09.15 17:32, Mestermann no
Denne, dette, disse er determinative pronomener = dieser, diese, dieses/dies, diese.
Det er personlig eller påpekende pronomen (i likhet med den) = das

I eksemplet du har valgt, spør man "hvem er dette" når man stiller spørsmålet spesifikt: Hvem er denne personen
(f.eks. en ukjent person på et fotografi)? Også: Hva er dette? når man ser eller opplever noe man ikke vet hva er.

"Hvem er det" kan man si når f.eks. noen banker på døren. Hvis man vil spørre spesifikt etter én persons identitet,
som man ikke kjenner (påny på et fotografi), kan man også bruke det, men da betoner man ordet, slik: "Hvem er
dét?"

Forskjellen mellom bruken av tysk dieses, dieser osv. og norsk dette, denne, ser man for eksempel i slike
spørresetninger. Jeg håper dette var oppklarende.

26.09.15 20:32
ja takk, det hvar veldig forståelig og veldig enkelt forklart.

Det har jeg forstått (og ikke dette, sant det???

27.09.15 08:31
Litt und lite können Adjektiv und Adverb sein.
Als Adjektiv:
Han ga meg litt vann (ein wenig/bisschen Wasser)
Han ga meg lite vann (wenig Wasser, Bedeutungsunterschied zu litt!)
Jeg bor i et lite hus.

Als Adverb:
Det er lite sannsynlig.
Det går litt fort.

27.09.15 09:49
okay, da er lite og litt egentlig forskjellige ord med litt andereledes betydning.

Litt bruker jeg i sammenheng med: etwas, ein wenig, ein bisschen

Lite bruker jeg som: klein, "zu" wenig slik at andre setning "Han ga meg lite vann" egentlig betyr at det ikke var nok vann.

Har jeg skjønt det riktig?

Derfor ble setningen min "Jeg har ett lite spørsmål" riktig skrevet. "Ich habe eine kleine Frage"

27.09.15 10:00
Derfor ble setningen min "Jeg har ett lite spørsmål" riktig skrevet.
Ikke helt, nå venter vi nemlig på nok et spørsmål - mindre lite eller stort eller hva det måtte være. Hvis det ikke kommer snart, var det bedre å skrive: "jeg har et lite spørsmål".

27.09.15 11:13
ok, skjønt det, takk skal du ha!