22.03.06 18:05
Jeg lurer på om dere kan hjepe meg med en lite sak. Jeg fikk i dag en melding i dagboka, men er ikke så flink i tysk:)

Also jetzt mal erlich, erstmal finde ich schwedisch nicht so prikelnd und vor allem glaube ich nicht, dass es leichter zu erlernen ist als norwegisch. gestern habe ich culing geschaut, da spielten die damen, die norwegerinnen und die schwedinnen. ich dachte mir platzen die ohren, die schwedinnen sprachen nicht, es hörte sich so aus, al on die gesungen hätten g sorry, ist ja nur meine persönliche meinung dazu. norwegisch ist einfach geil, hat so viele geniale dialekte und ich möchte es einfach nur lernen:)
dir noch einen schönen tag.

22.03.06 19:21
Ærlig talt, for det første synes jeg at svensk er ikke so interessant, og fremfor alt tror jeg ikke, at det (svensk) er lettere å lære enn norsk. I går så jeg på curling (på tv), og det var damene som spilte, (kvinnelige) nordmenn og svensker. Jeg tenke at ørene mine skulle sprekke: svenskene ikke SNAKKET, men det hørtes ut som om die SANG! g sorry, det er bare min personlige mening. Norsk er bare kjempebra, den har så mange dialekter, og jeg vil bare lære den:) [eller: "det"?]
Ha en fin dag.
--
Setter pris på rettelser!

23.03.06 01:14
Ærlig talt, for det første synes jeg at svensk ikke er så interessant, og fremfor alt tror jeg ikke at det er lettere å lære enn norsk. I går så jeg på curling, og det var damene som spilte, nordmenn og svensker. Jeg trodde at ørene mine skulle sprekke: Svenskene SNAKKET ikke; det hørtes ut som om de sang. sorry, det er jo bare min personlige mening. norsk er bare topp, det har så mange dialekter, og jeg vil bare lære det:)
Ha en fin dag!

23.03.06 03:18
herregud! tusen takk for hjelpen!

23.03.06 09:19
Takk for rettelsene!

23.03.06 11:29
Hi hi!
Das mag daran liegen, dass Schwedisch eine sogenannte "Tonsprache" ist (ähnlich wie Chinesisch übrigens auch). Ist bißchen schwer zu erklären. Schwedisch kennt 2 Stimmen, bzw. Färbungen (Chinesisch 3). Deutsch soweit ich weiss nur eine. Wenn es jemanden interessiert , ich hab irgendwo eine Erklärung dazu von meiner Schwedisch Lehrerin bekommen.
Schwedisch war aber die einzig interessante Sprache die bei uns an der VHS angeboten wurde als ich Zeit hatte (habe).
Ich glaube allerdings auch, dass für uns Deutsche Norwegisch etwas leichter zu lernen ist als Schwedisch, aber ich denke das gibt sich nicht viel.

23.03.06 12:47
Dasselbe gilt auch für Norwegisch. (Zwei verschiedene Tonemer.) Sowohl bei Schwedisch als auch bei Norwegisch gibt es nur relativ weniger Wörter, bei denen der Tonem bedeutungsrelevant ist (anders als im Chinesischen).
Wie sehr Norwegisch "gesungen" klingt, hängt stark vom Dialekt ab.

23.03.06 13:20
Vi synger alle forskjellig, men en må synge både på norsk og svensk som noen her sa. Det er bare en helt annen måte å synge på. Derfor høres det så dumt ut hvis nordmenn prøver å prate svensk eller omvendt:p Danskene derimot, synger heller lite:p Uansett, i norsk er det mange forskjellige måter å synge på, det er ikke bare om vi synger mindre eller mer. Nordlending blir uttalt HELT annerledes enn oslo-dialekt. Eller solørdialekt (den ligner min), det er morsomt:) De synger helt annerledes enn folk fra Oslo.

23.03.06 22:50
de´er morsomt å tolke tysk "geil" med "kjempebra“, forresten ;-)

"stili´" eller "kuult" hadde passet mye bedre.

mvh

lasseboo