18.04.16 09:12
Stichwörter: fredsæl, likesæl, seiersæl, sel, sæl, vennesæl, værsæl
heisann,

hva betyr:
Du er værsel?

Det står i sammenheng med en mann som alltid har fint vær, selv om det regner.
Eksisterer ord i virkeligheten eller er det et lek med ordene, for eks sammensatt av ordene vær og varsel.

Takk Nicole

18.04.16 17:49
Det må være en person som er tilpasset til å leve i vann. Sammenlign med pattedyr av ordenen Pinnipedia.(sel)
Eller som det heter Bergenssangen: Vi vil til Bergen, til Bergen, til Bergen; der har vi det som fisken i vannet.
Nei, dette må en bergenser svare på. ;)

18.04.16 20:39
Til ukjent: vet Du ikke, at det mye, mye
mere regn i Brekke i Sogn og Fjordane
enn i Bergen 8-?

18.04.16 21:35
Dere vest for Langfjella får strides om hvor på Vestlandet det er mest regn og hvor det finest å være når det regner. Uansett har dere nedbørsrekorden i Norge. Tilfellet "væresel" overlater jeg til Bergen 8-.;)

Men jeg innrømmer at den selvironiske versjonen av Bergenssangen ikke er å forakte:
http://www.bing.com/videos/search?q=som+fisken+i+vaanet&view=detail&mid...

18.04.16 23:37, Mestermann no
Versel, riktig skrivet værsæl er et nokså sjeldent uttrykk, sammensatt av vær og sæl.

"Sel" betyr i dette tilfelle ikke sjøpattedyret sel av familien Phocidae, men er en feilskrivning av sæl, som betyr å
være lykkelig, glad, fornøyd, heldig. Det uttales forøvrig "sel", derav feilskrivningen. En værsæl person er altså
fornøyd i all slags vær.

"Sæl" er beslektet med ordet "salig", så "værsæl" kan man oversette til tysk med "Wetterselig" eller
"Wetterglückselig".

19.04.16 06:21
Takk Mestermann!!! Ogsaa for den gode forklaring.

19.04.16 22:36, Mestermann no
Sml. også ord som vennesæl, fredsæl, likesæl (likeglad), seiersæl.

20.04.16 13:37
Jøss, "værsel" har jeg aldri hørt før.
Ja, da lærte en gammel nordmann noe norsk i dag ....