14.04.19 09:27
Stichwörter: godt i gang, gå i gang, i god gang, i god gjenge
I denne setningen:

"Etter at krigen var godt i gang og britene sperret Nordsjøen, i strid med alle regler om fri
ferdsel
på verdenshavene, protesterte den norske regjering heftig, men ble falt i ryggen av kongen."

snublet jeg litt over "godt i gang". Jeg leste først "gått i gang" før jeg forsto at det kanskje
også kunne være rigtik med "godt i gang". Men noe i meg vil ha det til at det skal være "god i
gang". Noe som ville vært rigtik om det sto "i god gang".

Så nå lurer jeg på hva som egentlig er rigtik her. Men Bergensk Tidende gjør vel ikke sånne feil?

https://www.bt.no/kultur/i/z4Gkw/kong-haakon-som-krigshisser

14.04.19 12:25, Mestermann no
Det er riktig som det står. At noe er godt i gang betyr at noe har begynt og allerede vedvart en stund.

Jeg er godt i gang med leksene.
Han er godt i gang med å lese boken.
Forestillingen var allerede godt i gang da vi kom til teatret.

14.04.19 12:59
Okei. Forstår.

Men det er også riktig med "i god gang" og "gått i gang" ?

Etter at krigen var gått i gang, protesterte ....
Etter at krigen var i god gang, protesterte...

?
Og hva med "god i gang" - ? Det er antakelig feil?

Etter at krigen var god i gang, protesterte...

Mange takk.

14.04.19 15:43, Mestermann no
Nei, det er ikke riktig.

En krig er et stort og upersonlig subjekt. For det meste sier vi "gå i gang" når det gjelder personlige, aktive handlinger:

Jeg har gått i gang med å pusse opp kjøkkenet
Han gikk i gang med å vaske bilen
Hun hadde gått i gang med å male verandaen da regnet kom.

"God i gang" kan man ikke si. Det er feil. Det man av og til kan si, er at et forløp er "i god gang", men det er oftest positivt,
noen ganger ironisk ment:

Arbeidet med huset er i god gang ( = det går bra med arbeidet)
Da vi kom hjem etter spaserturen var gjesten vår i god gang med å helle i seg innholdet av barskapet vårt ( = han hadde ikke
kastet bort tiden).

Sammenlign også: i god gjenge, som betyr omtrent det samme, nemlig at et forløp har begynt og går bra.

Om en krig, derimot, kan man ikke si at den er i god gang eller i god gjenge. Det lyder sært.

14.04.19 16:00
Takk for forklaringen! Den virker nokså overbevisende. En krig kan selvsagt ikke gå i gang selv,
bare bli satt i gang.