03.09.06 10:17, westermann2
wer kann mir helfen???
Seit Ostern 2006 lerne ich im Selbststudium norwegisch, um auch das gelerne zu sprechen, versuche ich mit meinen Hunden beim Gassigehen norwegisch zu sprechen. Leider können die mir nicht helfen, wenn ich mal nicht weiter weiß oder was falsches sage. Wie z.B. würdet ihr übersetzen:
1) Zieh nicht so (an der Leine)! - Ikke så trekke??
2) Bleib bitte hier - Blir her være så snill??
3) Nächste rechts ab (biegen)! Nesten svinge til høyre??
4) Auf/An meine linke Seite!- På min venstre sidde??
5 Warte auf mich!- Vente for meg??

03.09.06 11:02
trekk ikke så mye
bli her
(ta) neste til høyre
venstre side
vent på meg

03.09.06 11:24
Ikke trekk/dra så mye
Vær så snill å bli her
ta/sving neste til høyre
på min venstre side
vent på meg!
Gabus

03.09.06 11:30
ist ne schöne idee, das du mit deinen hunden lernst, haben die denn auch die norwegischen grundkommandos? ist ja nicht so schwer sie umzuschulen.
(stimme mit gabus überein)

´hilsen

03.09.06 11:38
gjelder det like med kattene? kai

03.09.06 12:16
heheh, jeg er ikke katteekspert, men jeg tror det er jo individuelt uansett hva man sier, ikke sant?(Desssuten er det jo tonefallen som teller og ikke ord). Men vi får se hvilken erfaring dere få med norske kommando... her i norge funker det i hvertfall ;-)

03.09.06 12:18
men du kan jo ikke har kommandoer til en katt? da er det jo maks at du sier nei og de skjönner det! eller hva var det du mener?

03.09.06 19:21, westermann2
Vielen Dank an alle die mir so sehr weitergehlofen haben. Ich sehe schon mit meinen Sprachkenntnissen ist es noch nicht so weit her.
Vielen Dank noch einmal aus Herfrod in OWL
Gruß Westermann2
Mange takk til alt som har hjelpe meg. Jeg ser meg målviten er ikke enda så god.
Mange takk enda en gang fra Herford i OWL.
Hilsen Westermann2

03.09.06 21:16
Hunden svare ikke,
jeg har samme problem fuglen mine snakker også ikke tilbake. Men nå for alvor hvis du har lyst til å lære
norsk, jeg trenger også noen som har lyst å lære norsk.
Jeg kommer forresten fra owl og gå på norsk kurs i
Bielefeld maile tilbake hvis du har å snakke mer.
Hilsen Bert

04.09.06 01:02
Ab und zu ist noch ganz lustig hier drin, nicht wahr Michèle?

04.09.06 15:41
mener du meg? michele