23.03.07 17:03
Hei.
Fikk god hjelp i går ang bil i tyskland.
Fått følgende svar:
Hallo Roger 12500 Euro mache ich, aber Kupplung muss du selber machen. Kupplung ist noch gut aber muss gewechselt werden. Ich wollte es im Mai wen ich wieder mit dem Auto fahre machen. Rechnung mit 8000 Euro ist kein Problem. Du findest kein Turbo in dem Zustand und Historie für dieses Geld.
Hva betyr det?
Skjønner det er noe med at han greier 12500 Euro og at clutchen må byttes. Er den utslitt?

Takker for hjelp nok en gang.
Roger

23.03.07 17:14
Clutchen er fortsatt god, men må byttes, sier han. Han hadde tenkt å bytte den i mai når han begynner å kjøre med den igjen. Regner med at det betyr at clutchen er brukbar, men ikke så mye mer enn det.

23.03.07 17:21
hei Roger,
det med 12 500 Euro skal jeg gjøre/passer for meg, men clutchen må du gjøre (bytte) selv. Clutchen er stortsett bra, men må byttes likevel. Jeg ville egentlig hadde gjort det i mai når jeg har kommet til å bruke bilen. Fraktura med 8000,- er ikke no problem. Du vil ikke finne noen turbo i et sånn tilstand og historie for de pengene.

ROGER, vennligst les det som står under ditt siste spørsmål! Jeg vil bare si at du ikke sparer penger når du får et faktura med bare 8 000 Euro istedenfor 12 500. Tollet orienterer seg IKKE etter fakturaen din. bare vognkort er interessant for dem, ikke noe mer.

23.03.07 19:15
Så vidt jeg vet betaler man MVA (25%) av kjøpspris + fraktomkostninger til norskegrensa. 25% av 4500 Euro er jo litt da..........

23.03.07 19:27
Sitat http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=71723&parentid=66273&e...

Tollverdi

Tollverdien er beregningsgrunnlag for merverdiavgift.

Tollverdien er normalt lik innkjøpsprisen, dvs. den pris som faktisk er betalt eller skal betales for kjøretøyet. I tillegg kommer frakt og forsikringskostnader frem til norsk grense. Tollverdien benyttes som grunnlag for beregning av merverdiavgift ved innførselen.

Gabus

23.03.07 21:12
Mange takk igjen.
Du må betale moms av den prisen som står i kjøpekontrakt.
Hvi s han hadde holdt seg hard på 14000 Euro,men hadde skrevet 8000, ville jeg spart ca 12500nok bare i moms. Synes staten tar nok alikevel.