15.04.08 21:12
Stichwörter: Rom - folket, Roma, sigøyner, Sinti, Zigeuner
Hei alle sammen,

Jeg har med interesse prøvd å følge med på debatten som har gått på radio i dag ang. ordet "sigøyner". Så vidt meg bekjent har det allerede lenge ikke vært politisk korrekt å si Zigeuner på tysk. Stemmer ikke det? Hvis så er tilfelle, synes jeg godt Finn-Erik Vinje &co gjerne kan lytte litt til storebror i sør!

Hilsen Ida

15.04.08 21:28
Godt mulig at man bør gå bort fra å bruke " sigøyner " i norsk også, men hva er alternativene ? " Rom - folket " kan man lese iblant,men " folk " kan lett assosieres med " stamme " ( les : underutviklet ), og kan dermed slå negativt ut. " Sinti og roma " kalles de to folkeslagene som utgjør " sigøynerne " på tysk. Det hadde nok vært mulig å bruke de samme benevnelsene på norsk, men jeg er redd for at nærheten til ordene " sint " og " Roma " kunne føre til forvirring , og i siste konsekvens til en språklig stigmatisering som vi ikke har idag.

Lemmi

15.04.08 21:48
Jeg har lest litt på Wikipedia, og det ser ut til at sigøynerne i Tyskland er uenig om ordet skal brukes eller ei.
Den norske Wikipediaen skriver at "Zigeuner" muligens kommer fra "ziehende Gauner", men det er altså bare en folkeetymologi.

16.04.08 07:01
Det er folkeetymologi. Ifølge Kluge (etymologisk ordbok) er det ukjent hvor ordet kommer fra og hva det betyr.

16.04.08 20:49, Geissler de
Problemet med den slags politisk korrekt språkregulering er at man tror man kan forandre virkeligheten ved å bruke (eller unnlate å bruke) visse ord. Derfra er det ikke langt til Hogwarts/Galtvort og "he who must not be named".

Selvfølgelig er det ingen som blir mindre rasistisk av å si "sinti og roma" eller lignende, og omvendt blir man ikke rasist av å si "sigøyner" eller "neger". Den som tror at sigøynere/afrikanere/svensker er mindreverdige, tror det uansett betegnelsen.

Lemmi har allerede påpekt et par språklige problemer som man får ved å bruke uttrykket "sinti og roma". I tillegg kommer jo det at man, når man snakker om en konkret person fra denne gruppa, må avgjøre om det dreier seg om en rom eller ei romni, eller kanskje en sinto eller ei sintiza. Eller ingen av delene, men en person fra jenische-folket? De er nemlig ikke tatt med i den politisk korrekte betegnelsen.
Det er jo som om ordet "Skandinavia" hadde blitt forbudt og erstattet med "Sverige og Danmark".

Hilsen
Geissler