27.08.08 14:02
Stikkord: ettermiddag, formiddag
Ettermiddag

Har nettopp hatt en liten diskussjon med en norsk kollega om hvordan ordet "ettermiddag" oppfattes i forhold til tidspunktet på dagen når den begynner. Bokmålsordboka har en klar mening (som vi deler begge to) men jeg lurer på om det finnes ulike definisjoner/oppfatninger på begynnelsen av "ettermiddag" i ulike regioner eller grupperinger i Norge.
Tilleggsspørsmål: til hvilket klokkeslett varer da formiddagen? ;-)
VG V0 (de)

27.08.08 15:50
Selv om jeg er ikke fra Norge(men Tyskland), får jeg lov å svare? ;) Jeg bare gjør det jeg: kl9-12 er formiddag og kl 3-6/15-18 er ettermiddag og middag kl.12-3 ... slik høres riktig ut, for meg så.

27.08.08 15:56
Ettermiddagen er for meg (Östlandet) i 15-18-tida. Formiddagen slutter i 11-12-tida, og der imellom kommer "midt på dagen" ...

Her i Sveits har jeg måttet venne meg til annen bruk (Nachmittag fra kl. 12). En gang gjorde jeg en sveitser skikkelig sur da jeg sa jeg skulle komme på ettermiddagen en gang (i min oppfatning tidligst kl. 15) og han begynte å vente fra kl. 12 ...

Staslin

27.08.08 16:17
ler ja, jeg tror de er ganske nøye da med klokkeslettet, du vet at de er kjent for sine klokkene;)...men kommer an på hvor gammel han sveitser var. noen gammle folk er veldig rare...de venter jo helen dagen, eller har helt glemt hele greia!
"Middagsmat"- før i tiden hadde dere i Norge ei lik oppfatning når middagmittag er, som vi har: rundt 12 tida. Men nå har dere lunsj istedenfor und middagmittag sent på ettermiddagen:)
Men det er greit det, jeg liker jo Norge og man kan venne seg til alt mulig, hehe.
Hva gjør du i Sveits forresten?
Jeg har flyttet til Norge og studerer :)
Sigrun

27.08.08 16:22
Dette er min personlige oppfatning:
frem til 10.00: morgen
10-14 formiddagen
14-18 ettermiddag
18 - kveld
Understreker at her er det meget flytende grenser!

For meg har begrepet middag ingenting med klokkeslett å gjøre, kun et måltid.

idA

27.08.08 16:28
Det er fint å vite Ida, da lage jeg middag til deg når som helst, kl 9 kanskje?!...tror at middag forbindes med en viss tid.

27.08.08 16:40
Middag forbindes med en viss tid på den måten at det er et måltid som som regel spises i 16-19-tida. Hvis du sier "middag" til en nordmann, tenker han/hun på mat og ikke på klokkeslett.

27.08.08 16:48
Staslin har aldri spist "middag" ved lunsjtider. Da Staslin var ung og gikk på skolen (for 15-30 år siden), het måltidet vi hadde i 11-12-tida "formiddagsmat". Men det er dessverre et ord som er i ferd med å forsvinne ...

27.08.08 16:53
Jeg sier ikke "middag", jeg spør om hanhun er sulten,hehehe. Det er morsomt å skrive med deg for du hisse deg så opp ler spøker bare jeg... bor du i Norge? Oslo kanskje? Er du god i gi råd i mote? Jeg trenger sko og en liten jakkebolero til en kjole...Sigrun, det var jo deg som skrev det siste da, Ida?

27.08.08 16:56
Staslin liker også å snakke om seg selv i tredje person?! ;)

27.08.08 16:57
Ida, jeg håper du følge forsatt med...Sigrun

27.08.08 16:58
Jeg tror du som skreiv innlegget klokka 16.28, misforsto meg noe. Når jeg sa at begrepet middag ikke har noe med klokkeslett å gjøre, mente jeg ikke at man kan spise middag når som helst, men at "middag" i mine, og veldig mange nordmenns ører, ikke brukes i betydninga "tid på dagen". Når jeg skal si det dere tyskere kaller mittag sier jeg formiddagen eller bruker klokkeslettet for å være presis. Middag er for meg et måltid. Jeg og de fleste mennesker under pensjonsalder spiser denne etter klokka fire om ettermiddagen. På gamlehjem serveres middagen ca. 13.00. De fleste andre spiser da lunsj eller formiddagsmat (la oss slå et slag for ordet formiddagsmat, dere!).

Ida

27.08.08 16:59
jeg må korrigere meg: Jeg håper du følger fortsatt med

27.08.08 17:01
Sigrun: jeg undertegner alt jeg skriver :)
Ida

27.08.08 17:05
Staslin liker det godt, ja ;-) Man föler seg så kongelig da ...

Jeg er ikke helt sikker på om det er noen som har hisset seg opp her? Det hender det går hett for seg på Heinzelnisse, men jeg hadde nå ikke det inntrykket akkurat i denne diskusjonen. Wie auch immer, jeg tror vi har kommet et stykke vekk fra det opprinnelige spörsmålet ...

S.

27.08.08 17:05
Ok da, Ida. Sigrun :)

27.08.08 17:07
Ok, Staslin, du har rett. Sigrun
Hva skal vi snakke om da ellers?

27.08.08 17:17
Ønsker dere to en fin ettermiddag og om et 3/4 en fin kveld ;)
Sigrun

27.08.08 17:32
Hehe - jeg hadde ventet meg noen kontroverse svar men dette ble jo litt over forventninga. ;-)

Fra bokmålsordboka:
ettermiddag: tidsrom fra klokka 12 eller middag til kveld

Dette er da vel en noe konservativ definisjon, som burde vurderes på nytt siden selve middagen, som flere her skriver, ikke spises før om ettermiddagen dvs. etter kl 16.00. (Dette høres jo litt rart ut når man tenker seg om.)
Som Ida skriver er alt meget flytende og anledningen min til å skrive dette innlegget i dag var en "misforståelse" mellom to nordmenn som tydeligvis hadde helt ulike oppfattninger om klokkeslettet når ettermiddagen begynner.
Jo flere meninger jo bedre - så bare fortsett å diskutere her.
Da skal jeg dra hjem nå og spise en aldri så liten middag.
VG V0 - som ønsker en god ettermiddag og kveld!

27.08.08 18:31
Hier auf Hedemarken hört man gegen 17 Uhr überall in der Nachbarschaft das Geklapper von Besteck und Mittagsgeschirr. Ich nehme an, zu diesem Zeitpunkt ist das ganze Königreich am Mampfen :-)
Ingeling

28.08.08 00:26
Geissler, som befinner seg i Hedmark nå for tiden, kann bare bekrefte dette. Her spises det middag kl. 16.
Forresten snakker man her i svigerfamilien min også om "formiddagsmat" -- det gleder kanskje Staslin å høre dette!

Geissler

28.08.08 09:44
Staslin (og sikkert Ida også) er meget fornøyd.

S.

29.08.08 17:01
I min familie sier vi "ettermiddag" om den tiden etter vi vanligvis(!) har spist
middag. Dvs. etter ca. kl 16-17. For meg er det helt unaturlig å snakke om
ettermiddag allerede kl. 14-15.

Bestfaren min mener imidlertid at ettermiddagen begynner kl. 12, så fra
gammelt av er det vel slik.