18.09.08 15:09, peter620
Stikkord: budrunde, Hauskauf
In Anknüpfung an den Beitrag vom 3.9.08, u.a. an Ingeling:
Ich habe inzwischen Auskunft vom Forbrukerrådet bekommen. Sicher für alle interessant die eine Immobilie erwerben wollen oder an der Budrunde zweifeln:

Alle budgivere kan be om innsyn i budrunden, det vil si størrelsen på de ulike budene, tidspunktene og akseptfrist, samt viktige forbehold. Kopi av budjournalen skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand, f.eks som vedlegg til kjøpekontrakten, der de ulike budgiveres identitet vil komme frem, og også budenes størrelse. Har en mistanke om at eiendomsmegler har brutt loven, kan du klage til nemnda.
Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester
Adresse: Hansteens gate 2, 0253 Oslo
www.eiendomsmeglingsnemnda.no

Kredittilsynet fører tilsyn med eiendomsmeglerbransjen
Adresse: Postboks 100, Bryn, 0611 Oslo
www.kredittilsynet.no

18.09.08 23:16
Aha dankeschön, werde ich mir merken!
Man sollte also eigentlich automatisch eine Kopie des "bud"-Journals bekommen, sobald der Handel abgeschlossen ist.
Und während der "bud"-Runde kann man um "innsyn" bitten, z.B. über "viktige forbehold".
Das ist interessant: "viktige forbehold" könnten doch auch sein, wenn ein anderer Bieter noch nicht geklärt hat, ob er sein Gebot auch wirklich finanzieren kann z.B. durch einen bewilligten Bankkredit, nicht wahr?
Ingeling