13.10.08 17:47
Hallo ihr guten Geister, ich bin gerade mit den Hausaufgaben fertig geworden. Ist bitte jemand so lieb und liest Korrektur? Dankeschön!!!Hier mein Versuch: Jon har fri fra skolen i morgen. Han tenker på hva han skal gjøre. Først vil han ha en god, lang frokost med bacon og egg. Etterpå skal han gå på biblioteket for å lese til matteprøve og skrive stil. Til lunsj har han en avtale med Anita. Ved en kopp kaffe vil hun forklare ham mattestykkene en gang til. I det hele tatt trenger han mer skolearbeid. Derfor planlegger Jon å være hjemme til middag. Han må ha mer øvelse i matte! Men egendlig har han ikke lyst til, han ønsker heller gå på kino med Anita. Og det er jo fridag.

13.10.08 17:58
Letzte Linie. Eigentlich = egentlig (mit t)

13.10.08 18:02
Danke und mit der Grammatik und dem Satzbau ist alles richtig?

13.10.08 18:09
Das letzte wort, ist das "der Tag: Freitag" oder "ein Tag wo man nicht arbeitet". Ist es der Tag, heisst es "fredag", arbeitet man nicht heisst es "fridag". Sonders ist die Grammatik meiner Meinung nach sehr gut:)
MHK

13.10.08 18:13
Men egentlig har han ikke lyst til det, han ønsker heller å gå på kino med Anita.

13.10.08 18:14
Gemeint ist der freie Tag den Jon morgen haben soll.Ich habe nur Stichworte erhalten und sollte diese in einen zusammenhängenden Text einarbeiten. DANKESCHÖN für das Lob.

13.10.08 20:11
Noch ein paar Kleinigkeiten:

Over en kopp kaffe ist besser als ved en kopp kaffe.
Und der Satz: "i det hele tatt trenger han mer skolearbeid", gibt keinen richtigen Sinn. Da fehlt wahrscheinlich ein Verb - wie z.B: "i det hele tatt trenger han å gjøre mer skolearbeid". Kann das sein? Han trenger jo mer øvelse, står det?

14.10.08 15:26
Keine Ahnung, ob da ein Verb fehlt! Ich kann aber mal die Aufgabenstellung schreiben. Wie ihr euch sicher denken könnt bin ich noch beim lernen,also nicht perfekt in norwegisch. Darum auch meine Bitte, dass Leute mit mehr Ahnung sich meine "Stilblüten" mal ansehen und gegebenenfalls helfend einschreiten. Hier die Aufdabenstellung: Lag sammenhengende tekst. I morgen er det fri fra skolen, og Jon har planlagt hva han skal gjøre. Fortell i sammenhengende setninger hva han har tenkt å gjøre. -God, lang frokost med bacon og egg. -Biblioteket. -Skrive stil. -Lese til matteprøve. -Drikke kaffe med Anita. -Spørre henne om mattestykkene. -Mer skolearbeid. -Hjem til middag. -Mer matte? -Kino med Anita.
Danke an alle die helfen wollen und können!!!