17.01.10 14:29
Stikkord: Freund, Freundin, Kjæreste, venn, venninne
Hei:)

Hva er venn og kjæreste på tysk? Og viss ei jente har en guttevenn, hva heter det? og viss en gutt har en jentevenn? og
ei jente har en kjæreste, er det et annet ord enn viss en gutt har en kjæreste?

17.01.10 14:53
Also, venn bedeutet eigentlich nur Freund Bekannter oder eben Freundin Bekannte. Kjæreste ist eher mit einer Liebesbeziehung gemeint, also wenn beide eine Beziehung fuhren. Jentevenn ist dann eine Freundin/ Bekannte -og
ei jente har en kjæreste - da haben wir den Freund, er det et annet ord enn viss en gutt har en kjæreste - hier haben wir die Freundin?

17.01.10 15:07, Mestermann no
Både kjæreste og venn(inne) heter Freund eller Freundin på tysk, alt etter som vennen (venninnen) eller kjæresten er
kvinne eller mann.

Det kan enkelte ganger føre til forvirring og misforståelser, og man må derfor av og til betone hva man mener: "Eine
Freundin von mir" (en venninne av meg), i stedet for "meine Freundin", for eksempel.

"Mein Geliebter" eller "meine Geliebte" er "min elskede" eller "min kjære", og brukes ikke like ofte i dagligtale som
"mein Freund"/"meine Freundin".

Om forholdet er permanent, og man f.eks. bor sammen, hender det man sier "meine Partnerin".

Håper dette var til hjelp.

17.01.10 15:08
Ja, vi bruker det samme ord for kjæreste og venn. Rart, hva?

Når en gutt har ei kjæreste, da er det "seine Freundin".
Når ei jente har en kjæreste, da er det "ihr Freund".

Når en gutt har ei venninne, er hun "eine Freundin von ihm" (ei venninne av ham).
Når ei jente har en (gutte)venn, er han "ein Freund von ihr".

19.01.10 03:05
"Ei kjæreste"? Blir det da i bestemt form "kjæresta", da? Som i "kjæresta mi"?