21.02.10 21:15
Stikkord: doll, dollhus, toll
Hva betyr doll? Ich finde es sehr doll......

21.02.10 21:25
"Doll" er nordtysk (tror jeg) og betyr vannligvis "veldig" eller "heftig".
Men i denne sammenhengen er det ikke helt klart. Det kan også ha en negativ betydning.

En annen mulighet er at det er en regional variant av "toll" (flott, topp).
Vanskelig å si...

21.02.10 21:48
doll / toll
her betyr det nok: jeg synes det er veldig bra

21.02.10 21:50
her betyr det "bra" ich finde es sehr doll = jeg synes det er veldig bra. (jeg håper det er riktig på nosk...jeg er tzsk og ikke så flink med å skrive på norsk...)

21.02.10 21:50
ok|| 21.48 var futere enn meg:-)

21.02.10 21:56
Takk for alle svar. Personen i boken er fra Bonn så i såfall er utrykket derfra. Desverre døde hun av kreft i en alder av 15- 16 (temaet i boken) Har kanskje ikke så mye spørsmålet å gjøre akkurat det, men det får meg iallefall til å forstå bedre hva hun mener når hun hele tiden bruker doll.

21.02.10 23:56, Mestermann no
"Doll" er opprinnelig en nedertysk variant av "toll" (nederlandsk "dol") - som i eldre språkbruk slett ikke betyr noe flott,
men galt, tullet, forrykt, tåpelig; det er visst forøvrig i slekt med norsk "tull".

I eldre tider, iallfall frem til midten av 1800-tallet, kalte man sinnsykeanstaltene i Norge for "dollhus", etter lån fra tysk,
altså husene der de de "dolle" ("tullingene") var innsatt, så ordet "doll" finnes - eller fantes – faktisk på også norsk
inntil nylig, og dukker opp i eldre tekster. Men betydningen er selvsagt en helt annen.

22.02.10 10:07, Geissler de
Det var en sinnssykt bra forklaring. ;-)

27.02.10 00:57
Heutzutage heisst es nicht doll sondern toll!
Arne

27.02.10 03:01, Mestermann no
Arne, du må lese diskusjonen først. Forøvrig er det mange steder i Tyskland man sier "doll" isft. "toll"; det ene er ikke
mer moderne enn det andre. Det ene er bare mer utbredt enn det andre. I det siterte tilfellet handlet det altså om en
femtenåring fra Bonn, som i en bok bruker ordet "doll", og spørreren ville vite hva det betyr.