19.03.10 10:52
Kjenner noen her byen Versmold? Jeg har aldri vært der, men har fått jobbtilbud dit.
Det står mellom Versmold og Leipzig, men jeg synes Versmold ser lite liten og grå ut.
Noen som har vært der og kan si meg hva slags inntrykk de har av stedet?

19.03.10 10:53
litt liten oh grå ut mente jeg.

19.03.10 11:23, Geissler de
Den eneste byen med dette navnet (33775 Versmold) som jeg finner ligger laaaangt fra
Leipzig, nemlig mellom Münster, Osnabrück og Bielefeld. Er det den du mener?

19.03.10 11:26
Ja, det er denne. Og dit skal kanskje flytte. Jeg har et jobbtilbud i Leipzig også. Jeg er så tvil i hvilken av byene jeg skal velge. Derfor lurte jeg på om noen har et inntrykk av Versmold. Leipzig kjenner jeg sånn noenlunde.

19.03.10 11:34
Jeg kjenner ikke Versmold, men som liten by kan den knapt sammenlignes med Leipzig, tror jeg.
Jeg kjenner derimot Osnabrück og Münster som begge er i nærheten og som begge er veldig fine byer med mange studenter og et ganske rikt natteliv.

19.03.10 11:35, Geissler de
Sorry, leste det du skrev litt fort. Jeg trodde nemlog du mente at Versmold ligger i
nærheten av Leipzig.

Kan ikke uttale meg om Versmold, men M@nster, som ligger i nærheten, er en fin by.

19.03.10 11:42
Hvis du kan anbefale nabobyene er det jo et pluss i margen. Versmold i seg selv har jeg fortstått at ikke er mye å skryte av tror jeg (selv om borgermestern gjør det uhemmet på Versmolds hjemmeside,hehe) Hvis du synes omerådene rundt er verdt et besøk..er det noe jeg tar med i betrakningen.

19.03.10 12:17
Leipzig kan jeg i hvert fall anbefale.

19.03.10 15:46
P.g.a tidpress ble kontrakten sendt i formiddag. Det ble verdensmetropolen Versmold ;-)

19.03.10 16:37
Minner om at dette er et språkforum...

19.03.10 16:56
Finnes nok av eksempler på at diskusjoner tar av og at det blir digresjoner uten noen tar på vei. Jeg kan gjøre research og lete fram noen hvis du ønsker.

20.03.10 11:06
Richtig, damit kommt auch ein bisschen mehr Leben in die Bude :)))

20.03.10 12:15
Eben!! :-)

20.03.10 14:36
Dette er ingen Bude, men et språkforum.

20.03.10 14:59
Huch!

20.03.10 16:09
Ja, du er vel kanskje moderator her på heinzelnisse? :-)

20.03.10 16:12
Det tror jeg nok. (Siden han/hun legger agendaen og passer på.)

20.03.10 18:56, Mestermann no
Unnskyld, men agendaen er faktisk gitt i forumreglene!

Forumet må betraktes som mer eller mindre selvmodererende. Da pålegger det brukerne selvdisiplin, men også
motet til å si fra til de andre om at nå befinner vi oss utenfor forumets regler og tema. Det er blitt gjort
oppmerksom på dette på en forsiktig måte. Det er helt rett og rimelig. Generell diskusjon om Norge/Tyskland hører
hjemme hos f.eks. Trolljenta.net. Erfaringen her inne viser at det skal svært lite til før det sklir ut, dersom vi ikke
viser selvjustis her. Det går an å si fra, på en vennlig måte, at dette er utenom tema, og gjerne vise videre til et annet
nettsted. Dette blir da også for det meste gjort.

Mobbereaksjoner overfor den eller de som faktisk sier fra, hører ingen steder hjemme. Ellers er dette et ganske livlig
forum, og det er mange som bruker det, men det er altså et forum for språklige spørsmål.

Jeg er ikke eier av dette forumet, så ovenstående er å betrakte som min mening, som jeg håper flere av de faste
brukerne her inne vil dele. Det ville imidlertid vært nyttig hvis Heiko eller Julia kunne komme med en presisering her.

20.03.10 23:47
Det er svært synd at det ikke skal være plass til mer enn strenge og systematiske oversettelser og at man skal opptre som vaktbikkje ovenfor hverandre, men hvis det er reglene så får man føye seg. Hvorfor er det plagsom med viktige spørsmål som ikke er direkte relatert til gramatikk? Hvis man personlig ikke finner spørsmålet relevant kan man overse det.

*Petronella

21.03.10 04:41
Dette er et forum med helt bestemt tema.

22.03.10 06:57, Mestermann no
Kjære Petronella, det ville ikke være meg imot å levere alskens svar på alskens generelle spørsmål om Norge og
Tyskland. Det kunne faktisk vært ganske gøy! Men dette forumet har en begrensning, og erfaringen viser at hvis vi ikke
holder oss innenfor den begrensningen, alle sammen, så begynner det raskt å handle om alt mulig annet enn
språkspørsmål. Når du sier at noen opptrer som "vaktbikkje", så vær oppmerksom på at det var en veldig vennlig og
høflig irettesettelse, og slett ikke vaktbikkjeaktig. Dette er et språkforum, og fortrinsvis skal spørsmål og svar her inne
handle om språk.