28.04.10 13:21
Stikkord: Hochdeutsch, høgtysk
Er det riktig at uttalen i Nord-Tyskland blir regnet som den beste fordi skriftspråket (i all hovedsak høgtysk) ble mønster for talespråket i nord? Har vi her en viss parallell til ”dannet dagligtale” i Norge som bygde på dansk skrift?

28.04.10 13:57
Tar deg en titt her http://en.wikipedia.org/wiki/German_dialects.
I Hamburg område er dialekten kanskje litt mindre. Men når du kjører litt lengre opp til kysten (etter min mening) er
det en ganske sterk dialekt.
Der finnes også områder på niederrhein som er nesten "dialektfri".

28.04.10 14:19, peter620 de
Jeg tror du mener Hannover...
Theodor Siebs (språkforsker), som var fra Hannover, definerte som enhetlig språk "Niederdeutsch" fra Hannover når det gjalt uttalelse og brukte deler av grammatikk fra folk som bodde på fjellet i Sørtyskland (=hoch). Kombinasjonen ble dermed "Hochdeutsch".

Hadde Siebs kommet fra Berlin ville Hochdeutsch altså ikke vært det samme, dvs. det finnes ingen parallell...

28.04.10 21:40
helt enig med peter620.

jeg som bor i Bremen og kjenner til både Hannover og partene som ligger i nabolaget til Afrika (for å si det sånt ;-)) syns at her snakkes nesten (Obs! nesten) dialektløs tysk.

Her i Bremen sier folk "büschn" (byshn) istendefor "bisschen" (= en smule, litt), "Wedder" (vedder) istedenfor "Wetter" (været) og "Sonnabend" istedenfor "Samstag" (= lørdag) osv. - men stort sett er det mye bedre å forstå enn f. eks. "bayersk". Så vidt jeg vet ville de fleste språkforskere samtyyke.

mvh

vortekraft