20.09.10 11:28
Stikkord: glad i, like
Hei,
ich habe gerade ein Problem mit dem Sprachgefühl: Wo ist denn glad i noen einzuordnen? Wann sagt man das und nicht å like noen? Also wie stark ist das so ungefähr gefühlsmässig? Oder kommt es mal wieder auf den Zusammenhang an?
Vielen Dank

22.09.10 05:19
Når vi snakker om mennesker, vil "å være glad i noen" normalt innebære mer varme følelser enn "å like noen".

"Å like noen" vil i utgangspunktet si at man synes noen er en hyggelig person som man trives sammen med, og det kan herunder bli brukt som en umiddelbar reaksjon etter et førstenntrykk. Hvis man sier "Jeg liker deg" direkte til personen selv, så kan det imidlertid innebære en mer følelsesmessig tilnærming, men kan også være uttrykk for en mer generell anerkjennelse av at du er OK - det blir litt avhengig av om f.eks. det er en jevnaldrende av motsatt kjønn eller sjefen som sier det.

Sier man at man "er glad i noen", så kan det være litt avhengig av settingen hvor mye følelser det er snakk om. I motsetning til "å like", vil "å være glad i" betegne en relasjon som er blitt bygget opp, og kan derfor ikke brukes for å angi et umiddelbart førsteinntrykk av en person. Det kan innebære et noe mer nøytralt uttrykk for at man har fått en form for godhet for en person, som f.eks. når kolleger omtaler andre kolleger.

Nordmenn flest sliter imidlertid litt med å bruke "store ord", og "å elske" faller for mange inn under denne kategorien. Når noen sier at "jeg er glad i deg", er det derfor som regel en form for kjærlighetserklæring, - med mindre det kommer etter at den andre først har gitt sitt håpefulle uttrykk for sin kjærlighet og man legger til "men", ("Jeg er glad i deg også, men ...").

Tilsvarende, sier man "jeg liker iskrem", er det en mer nøytral konstatering av at jeg synes smaken er god. Sier man "jeg/han er glad i is", kan det indikere at man liker det så godt, at det er en favoritt som man spiser veldig gjerne (og kanskje litt for ofte).

Akel (N)