14.01.11 10:00
Hei. Jeg har et spørsmål.

Hva er:

Freizügigkeitsbescheinigung

og:

EWR-Karte.

14.01.11 10:56, Geissler de
Freizügigkeitsbescheinigung er en attest som blir utstedt av (den tyske) kommunen du bor i
og som bekrefter at du som EØS-borger har oppholds- og arbeidstillatelse i Tyskland.
Den er altså ikke en oppholsdtillatelse i seg selv; men den trenges jo ikke lenger for EØS-
borgere.

Freizügigkeitsbescheinigung kreves av og til som bostedsbevis; mange tyskere har jo
"Personalausweis" til dette formålet. Også når du søker f. eks. om "Elterngeld" trenger du
denne attesten.

14.01.11 11:26, Geissler de
EWR-Karte har jeg aldri hørt før, men ifølge denne siden
( http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2006:247:0001:01:DE:... )
er det det tyske navnet på et norsk dokument som utenlandske EØS-borgere kan få som
legitimasjon.

14.01.11 15:06
Er man forpliktet til å ta dette kortet hvis man skal bo i utlandet og hvilke fordeler har det eventuelt?

14.01.11 15:51, Geissler de
Som sagt er "EWR-Karte" noe som er for utlendinger (fra EØS) som bor i Norge. Så det er
neppe relevant for deg dersom du er norsk.

Freizügigkeitsbescheinigung er ikke et kort, men vanligvis en A4-lapp. På den står navnet
ditt, adressen din og at du har oppholdstillatelse som EØS-borger.

14.01.11 16:22
Jo. Jeg har fått brev om at jeg har fått dette kortet...eller rettere sagt må betale 8 euro for det og jeg bor i Tyskland.