14.09.11 13:38
Hallo zusammen!
Ich møchte bei uns hier in Lesja mal in der Schule und im KiGa nachfragen, ob man hier den in D bekannten Martinstag auch feiert.
Wenn ich da nun nach selbstgebastelten Laternen fuer den Umzug frage muss ich dann von "hjemmelaget lanterner" reden oder eher von "lykt"?
Weiss ansonsten jemand hier im Forum etwas rund um den Martinstag in Norwegen???

Danke vorab!
Iris.de

14.09.11 15:31, MichaV de
Hallo,

lanterne passt.

Her går jeg med min lanterne
Her går min lanterne med meg
Der oppe lyser en stjerne
Her nede lyser jeg
Skinn høyt mitt lys
Jeg går i mitt hus
Labimmel, labammel, labom

14.09.11 16:00
In den norwegischen Steinerschulen wird der Martinstag gefeiert.

14.09.11 16:33, Mestermann no
Ja, in den Waldorfschulen, aber nicht sonst.

14.09.11 17:06, MichaV de
um genau zu sein: auch in den Waldorf-kindergärten.

15.09.11 09:21
Hei Mestermann, det er ikke helt korrekt i Kristiansands fineste hotel blir det hvert år servert "Mortensgås". Har selv undervist på kokkeskolen og fortalt kokkene skikken til det. Mortensdag finnes bl.a. også på primstaven som blir solgt Norge rund på husfliden. At mange har glemt det er korrekt men Mortensdag blir om jeg ikke husker helt galt feiret i Oslo i Vigelandsparken.
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

15.09.11 17:27, Mestermann no
I gamle dager feiret man Mortensdag eller Mortensmesse i Norge, men gås ble sjelden spist i eldre tider; det var
ingen vanlig ingrediens i det eldste norske kjøkken. Senere spiste man, iallfall i borgerlige kretser, tradisjonelt
Mortensgås med svisker, epler og ripsgelé, en skikk som sikkert kom til oss via Danmark og/eller Sverige.

Det er nok dessverre ikke mange som gjør det lenger, og de færreste nordmenn vil forbinde noe med ordet, selv om
det er riktig at finere restauranter, særlig på hoteller, gjerne serverer Mortensgås rundt denne tiden. I Danmark og
Skåne er derimot skikken med å feire Mortensmesse fremdeles utbredt.

Imidlertid skal jeg ta en tur i Frognerparken på Mortensdag og se om det kanskje er litt gås å få. :-)