10.01.12 04:42
Hei!

Mich würden die üblichen Hundekommandos auf norwegisch interessieren - kennt sich hier jemand damit aus? Also ...

- Sitz!
- Platz!
- Aus!
- Bleib!
- Bei Fuß!
- Fass!

... so was in der Art. Wäre sehr hilfreich!

10.01.12 15:49, Mestermann no
- Sitt!
- På plass!
- (?)
- Bli sittende! / Bli her!
- (?)
- Apport! / Hent! / Ta den!

10.01.12 15:52
Har ikke hund, og er heller ikke så ofte i nærheten av hundeeiere som driver det så strikt, men som en start skulle det vel bli omtrent noe slikt som:
- Sitt!
- På plass(?, se nedenfor)
- (Ut) (Har vel ikke hørt noen hundeeiere bruke dette som en kommando, men svaret er nærliggende.)
- Stå(?)
- Litt i villrede her, for dettte uttrykket ligner på det jeg forbinder med hva en norsk hundeeier vil kalle "På plass!. I det militære har vi en kommando "Ved foten", men den går ut på å sette geværet ned i bakken ved foten.)
- Ta!

Noen andre kan kanskje supplere/korrigere.

Akel (N)

10.01.12 19:54
Hei!
Det er uegnet å bruke ordkombinasjoner i og med at hunder kun får med seg de første lydene av ordene. Altså holder det å si: Bli! "sittende" eller "her" er overflødig ord. Ord med trykk i er egnede kommandoord.

- Ut, fungerer bra som kommando. Dette har jeg selv brukt.
- Stå, er også bra :)
Enig med Akel (N) at Bei Fuss => På plass! (man kan også bare si "plass")

For at hunden skal legge seg: - Dekk!
- Apport! Brukes når hunden skal hente noe som man har kastet eller på jakt dersom hunden skal hente byttet.
Dersom hunden skal søke fram noe som er gjemt unna sier man: - Søk! Dersom man gir hunden noe som den skal beholde (holde fast mellom tennene) sier man: - Hold!

For at hunden skal gi ifra seg noe sier man ganske enkelt: -Takk!

Mvh (N)

10.01.12 22:02
Er "ut" det samme som "aus" på tysk? På tysk betyr det nemlig at hunden skal slutte å bjeffe, men "ut" høres mer ut som om hunden skal forlate huset.

10.01.12 23:25
Kommandoen "ut!" betyr "Weg mit dir" so nach dem Motto.. "Ut fra badet!", "ut på gangen!".

For en kommando på norsk slik som man bruker "aus" på tysk er jeg ikke sikker på om man har noe "felles" uttrykk.. Man kan bruke en slags "hysj-lyd": "Tsj!" :)

Mvh (N)

10.01.12 23:40
"Aus!" benutzt man aber nicht nur, wenn der Hund aufhören soll zu bellen. Es ist so eine Art generelles Verbot. Wenn der Hund an jemandem hochspringt oder etwas ins Maul nimmt, was er nicht soll, oder an der Tür kratzt, dann ist "Aus!" das Kommando, mit dem er dazu aufgefordert wird, es zu unterlassen. Kläffen ist nur eine der Möglichkeiten.

11.01.12 00:08
Det visste jeg ikke! Takk for informasjonen.

Mvh (N)

11.01.12 21:07, Mestermann no
Dann wäre "slutt!" das Kommando.

12.01.12 18:25
Vielen Dank für die vielen Kommentare und die interessanten Beiträge! Ich versuche mich mal an einer Zusammenfassung:

- Sitz! = Sitt!
- Platz! = Dekk!
- Aus! = Slutt!
- Bleib! = ?
- (Bei) Fuß! (På) plass!
- Fass! = Ta!

Habe ich das soweit richtig verstanden?

12.01.12 20:39
- Bleib! = Bli!

Mvh (N)

12.01.12 20:40
eller

- Bleib! = Stå!

Mvh (N)

12.01.12 23:28
Gut! Damit kann ich arbeiten, also vielen Dank noch mal!