17.10.12 13:49
hei nordmenn! Er det "å sette sitt lys under en skjeppe" eller "å stille sitt lys under en skjeppe"? Er det i det hele tatt noen igjen som bruker det ordtaket lenger? Det er da fremdeles ganske vanlig på tysk: "Man soll sein Licht nicht unter den Scheffel stellen". På forhånd takk. Vennlig hilsen fra H.

17.10.12 14:30
Laut norwegischer Wiki zum Stichwort "skjeppe" kann man beides sagen. Bei Google gibt es für die "sette-Version" etwa 2.500 Treffer gegen ca. 1.500 Treffer für die "stille-Version".

Herzliche Grüße
Birgit

17.10.12 14:38, Mestermann no
Dette uttrykket finnes i flere varianter, både å stille, sette og stikke sitt lys under en skjeppe. Variasjonene skyldes
forskjellige bibeloversettelser opp gjennom årene.

Uttrykket er jo av bibelsk opprinnelse, Matteus 5, 14-16 "dere er verdens lys" osv. I eldre bibeloversettelser het det
der: "en tender heller ikke et lys og setter det under en skjeppe, men i staken; så skinner det for alle i huset."
(1935-oversettelsen). I enda tidligere oversettelser finner man "å stikke sitt lys under en skjeppe".

I senere bibeloversettelser, med mer radikalt språk, har redaksjonskomiteene hatt problemer med å tenke seg at
moderne mennesker skulle kunne forstå hva som menes med "en skjeppe". Det har derfor forekommet ulike
varianter, som å sette sitt lys under ei bøtte, under et kar osv. Ingen av disse variantene har greid å bli et munnhell
på samme måte som varianten med skjeppen. I Bibelselskapets nettbibel lyder det i dag enda merkeligere: "Heller
ikke tenner man en oljelampe og setter den under et kar. Nei, man setter den på en holder, så den lyser for alle i
huset."

Det er vanskelig å forestille seg at vi skulle begynne å si "man skal ikke tenne sin oljelampe og sette den under et
kar", istedetfor "man skal ikke sette/stikke/stille sitt lys under en skjeppe", som er et forholdsvis utbredt uttrykk,
omenn litt gammelmodig. Men mange uttrykk er jo gammelmodige, fordi de er gamle.

17.10.12 14:49
Hva er en oljelampe og hva bruker man den til? Når jeg trenger lys, legger jeg om en bryter.

17.10.12 21:34
Det er den, som jeg ville bruke, når jeg har fått strømregningen igjen;)

17.10.12 22:05, Geissler de
Dessuten finnes det folk som ennå ikke har innlagt strøm på hytta. :)