11.04.13 20:27
Stikkord: døv, gehörlos
Hei, vet dere (særlig nordmenn) hva den politisk korrekte betegnelsen for døve er i Norge? Er det "døv"? Eller hørselshemmed, som på tysk "gehörlos"? Norges døveforbund bruker jo selv ordet "døv" (http://www.deafnet.no/) og også andre treff tyder på at dette er den "korrekte" betegnelsen, som "døve" ville bruke selv.
Men jeg vil ikke gjøre noen feil her. Er det noen som vet? Tusen takk!

(Er igjen takknemlig for rettelser i teksten min også :))

11.04.13 23:03
Helt greit å bruke døv. Hvorfor skulle det ikke være det?
A

11.04.13 23:44
Fordi f.eks. "taubstumm" er oppfattet som skjellsord, "taub" er greit men "gehörlos" er det som blir brukt oftest og er det mest korrekte.
Takk for svaret ditt.

12.04.13 05:35, Mestermann no
"Hørselshemmet" er jo gjerne den betegnelsen som brukes i offisielle sammenhenger, men døve selv bruker
betegnelsen "døv". Når det gjelder betegnelsen "døvstum" blir den ikke oppfattet som et skjellsord på norsk, tvert om,
de fleste hørende vil nok oppfatte betegnelsen velvillig, men mange av dem som er fullstendig døve vil nok oppfatte
den som mindre heldig, siden de overhodet ikke oppfatter seg selv som "stumme", men tvert om ytrer seg rikt.

12.04.13 08:43
Dazu noch auf Deutsch : Schwerhörig ( nicht völlig gehörlos )
Oddy

12.04.13 09:39
taubstumm blir oppfattet som et skjellsord? Wieder was gelernt. Dass es nicht in der bürokratischen Sprache benutzt wurd, kann man sich ja denken, aber ein Schimpfwort?

12.04.13 10:09
Meines Erachstens ist taubstumm kein Schimpfwort im Deutschen.

Allenfalls kann ich mir denken, dass es in einem zynischen Kontext Verwendung finden könnte, falls Jemand bspw. auf eine Frage nicht antwortet. "Kinder, seid ihr taubstumm? Ich rede mit Euch!"

12.04.13 15:48
@10.09: Nein, nein, "taubstumm" wird nicht üblicherweise als Schimpfwort im Allgemeinen gebraucht. So meinte ich das nicht. Aber Gehörlose empfinden es als Schimpfwort, wenn sie als solche bezeichnet werden. Ähnlich dem Begriff "Neger" oder noch schlimmer "Nigger". Also: taubstumm = NICHT die korrekte Bezeichnung. Sondern beleidigend. (Aber ja, das stimmt, das ist nur wenigen Hörenden bewusst.)
@mestermann: danke für die ausführliche Ergänzung!
m.