01.02.14 16:37, muheijo
Stikkord: når
Hei, ich habe eine Frage zu dem Wort "når", und zwar in diesem Satz:

"Den russsiske tsaren trekker seg fra alliansen med Napoleon når han ikke får hjelp i krigen mot tyrkene."

Wie uebersetze ich in richtiges Deutsch?
Das in der Diskussion genannte "wenn" hørt sich nicht gut an. "Weil" ist sachlich falsch,
"als" eigentlich auch. Wer kann helfen?

Gruss, muheijo

01.02.14 16:45
Das ist falsch, und es müsste "da" statt "når" heißen. Den Fehler machen auch einige Norweger, aber normalerweise ist når=wenn und da=als, d.h. "når" für regelmäßige Ereignisse und "da" für konkrete (in der Vergangenheit).

01.02.14 17:05
Her er det nok ulike syn ute og går.

Språkrådet skriver om bruk av "da" eller "når" i historisk presens:

"Språkrådets syn er at det i historisk presens skal brukes "da" i de tilfellene der en ville ha brukt "da" om det hadde vært brukt fortid.
Tendensen i dagens norsk er utstrakt bruk av "når" der en tradisjonelt har krevd "da"."

Som det fremgår, synes språkbruken her å være i endring, og for min del føler jeg den har kommet så langt at det for meg nå høres riktigere ut med "når" i en slik sammenheng. (At bruken av historisk presens kanskje i seg selv er blitt mer utbredt, uten at jeg synes det bidrar positivt til språket - det er mange som ikke klarer å gjennomføre en slik form mer enn halvveis - er en annen ting.)

Akel (N)

01.02.14 18:30, muheijo
Vielen Dank fuer die schnellen Antworten. Der Satz ist aus einem Geschichtstest, 8.Kl., entnommen.
Man soll diese Aussage mit Richtig oder Falsch bewerten und bei "Falsch" eine Begruendung dazu liefern.
Die Løsung soll laut Test "Richtig" sein. Mit da=als kønnte ich mich anfreunden, wenn es nicht im Sinne von "weil" gemeint ist.
Sollte aber gemeint sein, dass es der (Haupt-)Grund fuer die Aufkuendigung der Allianz gewesen sein soll, muesste die Antwort "Falsch" heissen.
"Når" hat hier also eine entscheidende Bedeutung...

02.02.14 13:49, Mestermann no
Eben. Es sollte hier "da" heissen, weil "når" die Aussage hypothetisch macht.