04.12.14 17:20, Mathias Rühe
Stikkord: Familienstammbuch, personaliamappe
Hei!

Kan noen hjelper meg med norske ord for "Familienstammbuch"?

Takk for hjelp!

Mathias

04.12.14 17:30, Aunekris no
Hei Mathias

Hvis du mener en oversikt over slekten din, så kanskje slektsbok, slektstrebok eller familietrebok.

P.S. Det heter: "kan noen hjelpe meg" :)

Hilsen Kristoffer

04.12.14 17:43
Takk for det Kristoffer.
Blir slektsbok utstilt fra det offentlige?

04.12.14 19:45, Aunekris no
Ja, det blir det. Riksarkivet har blant annet nettsiden digitalarkivet hvis du skriver det inn på Google. Der får du en
oversikt over familier fra folkeopptellingene som har vært :) Et bedre ord for "utstilt" er heller "utgitt" eller
"publisert" hvis det er på internett eller i bokform. Å utstille noe er heller å vise noe på et museum for eksempel.

Kristoffer

04.12.14 19:50, Aunekris no
Apropos å utgi, publisere eller utstille; preposisjonen der er "av" og ikke "fra" :)

04.12.14 23:15, Geissler de
Likevel tror jeg at dere snakker om vidt forskjellige ting. En tysk "Familienstammbuch" er i grunnen ikke mer enn
en mappe som man får når man gifter seg borgerlig (noe som forøvrig alle må gjøre som vil gifte seg, også når de
i tillegg vil ha en vielse i kirken).
I den mappen samler man fødselsattester, dåpsattester, vigselsattester og den slags.

04.12.14 23:24, Aunekris no
Takk for oppklaringen Geissler :)

Da må jeg bare beklage Mathias, mine tyskkunnskaper er nok ikke helt på topp ennå. Jeg ble nok litt for ivrig og
leste for fort. Heldigvis har heinzelnisse så gode eksperter at det ble oppklart.

Kristoffer

05.12.14 00:33, Mestermann no
Når man gifter seg i Norge, får man dessverre ingen slik mappe til å samle papirene i. Men mange har kjøpt seg
en slik mappe allikevel, siden det er praktisk å samle slike papirer på ett sted. Den kalles da gjerne
personaliamappe.

05.12.14 06:29, Geissler de
Forresten, sånn ser den ut:
http://de.wikipedia.org/wiki/Familienstammbuch

07.12.14 18:25
"utstilt" i 17:43 er sannsynligvis ment som oversettelse av tysk "ausgestellt" i betydning utstedt/utferdiget. Som Aunekris forklarte, har "utstilt" en annen betydning.