29.01.16 21:54
Hei igjen.
Har prøvd å forske på Google, men får ikke noe skikkelig ut av det. Derfor: Drikkes det mest rød eller hvitvin i Tyskland? (Event. link til kilder.)
Perkins

29.01.16 23:51
Hei Perkins,
kanskje er dette interessant for deg (scroll litt ned, det står noe om vin...)
http://www.welt.de/print/die_welt/wissen/article10461591/Das-trinken-die-Deutsc...

Hilsen Lily

30.01.16 11:23
Hei igjen.

Tyskerne drikker mest rødvin! Takk Lily.

Perkins

30.01.16 15:24, Geissler de
Selv om "Die Welt" utgis i Berlin, burde journalisten vite at en liter øl på Oktoberfest (Wiesn) ikke er "das Maß",
men "die Maß". Og den uttales forøvrig med kort a, slik at den rimer med "dass".

30.01.16 22:47
Hvis die MaB uttales med en kort a, hvorfor skal det da stå en Eszett etterpå?

31.01.16 03:06
Du hast vollkommen recht. Nach der Rechtschreibreform müsste “die Maß“ der bairischen Aussprache
entsprechend eigentlich mit zwei “s“ geschrieben werden. Deshalb ist es nicht weiter verwunderlich, dass
es laut Duden neben der Form “die Maß“ auch die Form “die Mass“ gibt.

(Damit dürfte dann die Verwirrung komplett sein, was genau gemeint ist, wenn von “Bier in Maßen“ bzw. “Bier in
Massen“ die Rede ist. ;-))

Gruß
Birgit

31.01.16 11:10
Bier in Maßen genossen schadet selbst in großen Mengen nicht!

31.01.16 11:30
"(Damit dürfte dann die Verwirrung komplett sein, was genau gemeint ist, wenn von “Bier in Maßen“ bzw. “Bier in
Massen“ die Rede ist. ;-)) "

I den tyske ordboka heter det at Mass er et (gammelt) bairisk, østerriksk hulmål på 1-2 liter. Så kanskje er det slik at man forskjellsbehandler folk auf den Wiesn. Karer i skinnbukser får øl etter Mass, mens alle andre må betale ordinær pris. ;-)

Fra spøk til alvor. Hvordan kan jeg finne scharfes s på det norske tasaturet?

31.01.16 11:34
tastaturet

31.01.16 13:12, Geissler de
Før Bayern gikk over til det metriske systemet i 1872, tilsvarte 1 Maß = 1,069 liter. Siden
forskjellen ikke var så stor, beholdt man det gamle målet, men det har betegnet 1 liter siden
1872.
I Østerrike derimot gjaldt 1 Maß = 1,41 liter. Såvidt meg bekjent har ikke den gamle
betegnelsen overlevd der. Jeg har i hvert fall aldri hørt en østerrikerne snakke om en Maß øl
eller vin.

31.01.16 14:09
Takk Geissler. Jeg betviler på ingen måte dine opplysninger. Dataene mine stammer fra Wahrig Deutsches Wörterbuch. Forøvrig var det ikke min mening å kuppe Perkins tråd.