14.09.16 09:58
Stikkord: nicht ganz sauber sein, nicht richtig ticken, tosk, tufs, tusseladd
Hallo Forum,

Wie sagt ihr auf norwegisch:

Der tickt nicht ganz richtig Der ist nicht ganz sauber Der hat nen Schaden.

Danke schon mal,
Nina

14.09.16 12:50
Han er ikke helt klok.
Han er en tosk.
Han er en tusseladd.
Han er en tufs.

Må du være forsiktig med bruken av disse uttrykkene om andre - om de kanskje aldri så mye skulle stemme. Det er fullt mulig en liten fornærmelse også er straffbar i Norge 8-/. Norge er heller et strengt enn et liberalt land.

15.09.16 00:03
fjols gibt es auch noch und tulling natürlich.

15.09.16 13:52, Bjoern de
Og så jar eg jo glemt det mest passende utrykket:

"Han er tjukk i hodet"

https://www.google.it/search?q=han+er+tjukk++hodet&ie=utf-8&oe=utf-8&...

16.09.16 11:16
Her har nok ikke 12:50 (Bjørn?) vært tilstrekkelig nyansert, slik jeg er vant til å bruke ordene.

"Tosk" er en som gjør/tenker noe dumt, men han er ikke sprø / gal / skjør / har en skrue løs / ikke riktig skrudd sammen / skrudd / loka / (helt) kok(k)o/osv, som vel OP spør etter.

"Tusseladd" er gjerne også en med lave intellektuelle kapasiteter, men uttrykket indikerer vel først og fremst at man er tafatt, har lite kraft og tiltak og følgelig gjør lite av seg og er en nokså ubetydelig person.

"Tufs" er mer diffust. Det brukes nok oftest synonymt med "tosk", men har gjerne litt av Tusseladdens egenskaper også, men kanskje særlig med et islag av feighet.

For øvrig er bestemmelsene om æreskrenkelse nå tatt ut av straffeloven. (Om det gjør Norge til et mer "liberalt land", kan vel diskuteres.)

16.09.16 11:23
- og de tingene kunne man (12:50) funnet ut av ved å bruke Wörterbuch ...

16.09.16 11:35
"fjols" og "tulling" som 00:03 omtaler, brukes i hovedsak synonymt med "tosk",
men "tulling" er nok det som er nærmest å besvare OP, da dette kan indikere at man ikke er "helt vel bevart" osv.

"fjols" henger sammen med adverbet "fjollete", noe som er uklokt eller tåpelig, men kan vel videre ut fra konteksten også indikere noe i retning av "tufs" (feighet).

Men dette med feighet, har jo i noen grad å gjøre med hvor mye krefter og mentale ressurser man har å stille opp med, og henger jo sammen med "tusseladdens" egenskaper.

16.09.16 15:20
Eg er ikke helt enig med 11:16.

Eg ser hva du mener og eg vil gjerne bifalle at der eksisterer forskjell og nyanser mellom ordene.

MEN: "Der tickt nicht ganz richtig" "Der ist nicht ganz sauber" "Der hat nen Schaden."

betyr ikke nødvendigvis på tysk at denne personen er "gal", "sprø" eller i de minste psykisk syk i ordets bokstavelig betydning.

Det kan bety det også men det blir som vanlig brukt om en person, som en syns er løyen, rar eller som rett og slett oppfører seg idiotisk. Alt etter kontekst kunne en også sagt:

"Der ist ein Depp / Idiot / Vollpfosten / Spinner".

Det er litt avhengig av hva dette dreier seg om. Gemeinsam dürfte den Ausgangsformulierungen sein, at der er noe "som ikke stemmer" - aus Sicht des Sprechenden. Eine Abweichung vom Normalen also.

Worauf sich das bezieht, geht aber daraus nicht hervor. Das kann sich ebenso gut auf Einstellungen beziehen als auch auf Verhalten, Seele, Verstand, ggf. Weiteres...

Om en person blir vurdert for å ha ganske ekstreme politiske holdninger så kunne en like godt sagt: "Der ist ein Depp" som "Der tickt nicht ganz richtig" eller "Der hat einen Schaden".

Og "der ist ein Depp / Idiot" er ganske nær "han er en tosk" om ikke det er akkurat nøyaktig det samme.

Selv om eg har glemt nest alt: Så mye norsk kan eg fremdeles :-).

Men eg er enig i at tusselad går mere i retning av "Trottel" og tufs er kanskje noe som oversettes bedre med som "arme Sau" eller "Null Niemand Nichts".

Og Trottel er jo heller en person med nedsatt intellektuell evne enn en person som er løyen eller rar.

Auch hier dürfte die Unterscheidung je nach Kontext aber nicht immer ganz leicht sein. Verbalinjurien pflegen semantisch nicht immer ganz trennscharf zu sein.

Et ord eg også husker fra barndommen er noe som "å være kokkeliko". Men eg vet ikke om det er bare barnespråk eller om det er alminnelig kjent i det hele tatt. Det er kanskje et av de lyd-dannete ordene? Kanskje er "kokko" (se oppe) også en forkortning.

Og så kunne en kanskje også sagt: "Han er ikkje helt med seg sjøl." Men det eg er heller ikke sikker på.

@Nina: Nå har du valget:

Om det dreier seg mere om sjelelige avvik så passer muligens best:

  • Han er en tulling.
  • Han har en skrue løs.
  • Han er en raring.
  • Han er ikke riktig skrudd sammen.

Handler det om mentale avvik:

  • Han er sprø.
  • Han er gal.

Om det dreier seg om oppførsel:

  • Han er en tulling.

Om det dreier seg om tankemåte, holdninger, meninger (også delvis oppførsel):

  • Han er ikke helt klok i hodet.
  • Han er tjukk i hodet.
  • Han er en tosk.

..nedsatt omdømme, vurderingsevne, sosial status

  • Han er en tufs.
  • Han er en tusselad.
  • Han er en fjols.

Noe sånt noe kanskje. Aber die Grenzen sind fließend.

16.09.16 19:22
Ikke noe mer enn "kanskje", nei ...

Hva som i denne sammenhengen bl.a. er ment som forskjell mellom "sjelelige" og "mentale" avvik er ikke klart for meg, i hvert fall når jeg ser hva de er eksemplifisert med.
F.eks. er å være "sprø" for meg helt synonymt med å "ha en skrue løs". Det samme gjelder "ikke helt klok i hodet" - som mer indikerer galskap, enn manglende klokskap.
"Fjols" forbinder jeg dessuten vel så mye med oppførsel - fordi det har en sterk sammenheng med det å oppføre seg "fjollete".

Osv.

Heinzelnisses Wörterbuch:

Tosk = Blödmann, Dummkopf og Trottel
Tulling = Dummkopf, Narr og Verrückter
Tufs = Lump og Trottel
Tusseladd = Schwächling

Og, joda, "kokkeliko" er helt fullt brukbart på "sprø"-aksen - og ganske riktig, som du antyder, finnes i kortformen "kok(k)o".