03.10.16 20:31
Stikkord: akademischer Außenseiter
Hallo forum.Jeg trenger hjelp til å forstå begrepet "Akademischer aussenseiter" Hva betyr det og i hvilken situasjon kan jeg bruke det? Takk for svar.

03.10.16 21:56, Geissler de
Du har sikkert allerede funnet ut at en ordrett oversettelse av dette begrepet er „akademisk
outsider“.
Det betegner en person som jobber i et akademisk miljø, som forsker, vitenskapsmann,
samfunnsviter el.l. og som er kjent for synspunkter, metoder eller teorier som ligger langt
utenfor det som er etablert og aminosyren i det fagfeltet.

En klimaforsker som hevder at den globale oppvarmingen ikke er menneskeskapt kan betegnes som
akademischer Außenseiter, eller en historiker som benekter nazistenes jødeutryddelse.
Riktignok viser det seg av og til at en a. A. har eller hadde rett. Rudolf Wegener var en
sådan i sin tid, eller den australske legen som hevdet at magesår ble forårsaket av bakterier
(kommer ikke på navnet i farten). Han ble latterliggjort først, men senere fikk han
nobelprisen.

03.10.16 22:05
Takk for hjelpen.

03.10.16 22:12, Geissler de
Det er merkelig hvordan hjernen fungerer (eller ikke). Jeg leste gjennom innlegget mitt før
jeg trykket på „Abschicken“. Likevel klarte jeg å overse at det står „aminosyren“ der jeg
hadde skrevet „mainstream“. Beklager.

03.10.16 23:06, Mestermann no
@Geissler: Det ga en slags interessant mening. Aminosyren i et fagfelt kan være svært sterk.

04.10.16 07:45
Ignaz Philipp Semmelweis
Galileo Galilei

Sansyligvis alle forskere som kom noe, som snudde den daværende viten(skapen) opp ned.

04.10.16 08:08
Jeg stusset også over "aminosyre", men kom til at det ga mening siden aminosyrer er byggeklosser i kroppen slik som teorier er vitenskapens byggeklosser, og en a.A. er da noen som ikke tror på enkle brikker, men heller finner på noe nytt - LEGO for eksempel.

04.10.16 10:26
Hihi, mir ging's mit der Aminosäure auch nicht viel besser. Ich bin
ebenfalls zuerst über das Wort gestolpert, habe es dann aber als Metapher
(oder wäre das schon ein Bild?) Geisslers interpretiert. Eigentlich ist es
fast schade, dass der gute Geissler hier nur zum "Opfer" der Autokorrektur
wurde...

Herzliche Grüße (vor allem nach München)
Birgit