14.07.09 23:21
Kan noen hjelpe meg med å oversette følgende til tysk: Jeg satte stor pris på at du var med og fulgte meg til flyet. Nå er jeg kommet vel hjem med mange gode minner fra...Så fint at du kom og snakket med meg på Skogskafeen. Vi klarte jo å snakke litt, selv om jeg er dårlig i tysk. Du spurte om det var mye elg i Norge. Det jeg kan fortelle er at mange nordmenn går på elgjakt om høsten, og at det finnes veiskilt som sier: se opp for elg!Veiskiltet ser du her på kortet.Jeg vet egentlig ikke om det er mer elg i Norge enn det er i Tyskland.Takk for det morsomme elgbildet du sendte. Jeg vil også takke for det fine bildet av deg.
På forhånd takk for hjelp Heinzelnisse!Hilsen Solvei

15.07.09 07:35
Ich habe es sehr zu schätzen gewusst, dass Du (SIE i tilfelle det skal være litt offisiell) mit warst und mich zum Flugzeug gebracht hast. Nun bin ich gut zuhause angekommen und habe viele schöne Erinnerungen an (= personeropplevelser) aus (= sted). Es war nett, dass Du (Sie) gekommen bist (sind) und mit mir im Waldcafe gesprochen hast (habt). Wir konnten uns ja ein bisschen unterhalten (miteinander sprechen), obwohl mein Deutsch etwas dürftig ist. Du (Sie) fragtest mich, ob es in Norwegen viele Elche gäbe. Da kann ich berichten, dass viele Norwegen im Herbst auf Elchjagd gehen und dass es Verkehrschilder gibt, die vor Elchen warnen. Diese Verkehrschild siehst Du (sehen Sie) hier auf der Karte. Ich weiss eigentlich nicht, ob es in Norwegen mehr Elche als in Deutschland gibt (bemerkning: det finnes ikke elger in tyskland, med mindre i dyrehagen). Vielen Dank für das lustige Elchbild, das Du (Sie) mir geschickt hast (haben). Ich möchte mich auch für das schöne Bild von Dir (Ihnen) bedanken.
Mvh RS.de

15.07.09 07:37
Korrektur
... viele Norweger, im Herbst.....
Dieses Verkehrschild ....
RS.de

15.07.09 09:27
For å dekke Sie-alternativet, må nok flere verb bli forandret:
1. setning: Du (Sie) ... warst (waren)
3. setning: Du (Sie) ... bist (sind) ... hast (haben) (habt hører til ihr/dere)
5. setning: Du (Sie) fragtest (fragten)

15.07.09 20:53
Tusen takk for hjelpen! Heinzelnisse er kjempebra!Jeg kommer nok med nye spørsmål. ......Takk for opplysningen om at det ikke finnes (ville) elg i Tyskland (bare i dyrehagen). Det forklarer jo hvorfor min tyske venninne var så opptatt av elgen i Norge. Hilsen Solvei