17.01.10 20:47
Hei,
ich lerne nun schon länger fleißig Norwegisch. Bisher habe ich vor allem versucht Liedtexte zu übersetzen und außerdem ganz viel zu lesen und zu verstehen. Nun habe ich ausprobiert selbst etwas zu schreiben … und es hat viele Stunden gedauert ;-) ! Es bringt mir ja aber nichts, solange ich nicht weiß ob es richtig ist.

Jeg begynte å lære norsk for et halvt år siden. Tidligere har jeg alltid ønsket å lære svensk og jeg hadde allerede begynt med å lære meg svensk. Men i løpet av min ferie i Norge i fjor blir jeg forelsket i landet og språket. Så jeg begynte å lære norsk samtidig med svensk. Men problemet var at jeg alltid blandet sammen eller forvekslet begge språk. Siden august i fjor har jeg lært meg for det meste norsk, nå. Jeg liker norsk litt mer enn svensk.

Jeg har lært meg norsk på egenhånd til nå, men jeg skal på norsk-kurs i februar. Jeg håper at denne kurs finner sted – fordi det må være minst 12 personer som må melde seg opp, ellers kunne kursen ikke starte. Dessuten beginner jeg med den tredje kursen, fordi de har bare den første og den tredje. Jeg tenker at jeg kanskje er litt for flink for den første (kanskje?) men jeg er litt redd likevel. Derfor vil jeg lære så mye som mulig i forveien.

Ich freue mich, wenn mal jemand die Zeit findet den Text zu korrigieren – sofern dieser überhaupt verständlich ist ...

Danke, Danke, Danke !!!

17.01.10 20:49, Sola de
Oh, ich war nicht eingeloggt - ich bin das!

17.01.10 20:51
Habe gerade keine Zeit zum korrigieren, aber das ist gar nicht schlecht, und auf jeden Fall verständlich.
Falls es um einen typischen Volkshochschulkurs geht, wirst du im dritten Kurs wahrscheinlich keine Probleme haben...

18.01.10 19:20
Korrektion: ...Men problemet var at jeg alltid blandet språkene sammen eller forvekslet dem med hverandre. Siden August i fjor har jeg for det meste lært meg norsk. Jeg liker norsk (litt) bedre enn svensk.

... Jeg håper at dette kurset kan gjennomføres - fordi det må være minst 12 personer som må melde seg på. Dessuten begynner jeg med det tredje kurset fordi de tilbyr bare det første og det tredje. Jeg tenker at jeg kanskje er litt for flink for det første men jeg er litt redd for at det tredje er for vanskelig. Derfor vil jeg lære meg så mye som mulig i forveien.

Du er flink! Inponerenes!

18.01.10 20:57, Sola de
Tusen takk for hjelpen!!! Das hat mir wirklich sehr geholfen - nun habe ich mal einen kleinen Eindruck davon bekommen was ich schon gelernt habe und noch lernen muss...

Auf jeden Fall werde ich nie wieder "kursen" schreiben ;-) und ich hoffe wirklich at dette kurset kan gjennomføres, denn nun muss ich ja auch noch lernen das alles richtig auszusprechen.

Viele Grüße

19.01.10 03:15, Mestermann no
Helt enig med 19:20: Du er kjempeflink, Sola! En bitte liten ting til: Månedsnavn skrives på norsk med liten forbokstav,
altså ikke August, men august. Du er helt sikkert flink nok til tredje kurs. Dessuten trenger du ingen bindestrek i
"norskkurs". Som på tysk skriver vi de fleste sammensatte ord med minst mulig bruk av bindestrek.
@ 19:20 - "imponerende", ikke "inponerenes"... men det regner jeg med at du vet. :-)

19.01.10 13:10
Hehe;) Veldig bra, Sola!=)Lykke til med kurset!

Og takk Mestermann.. det var en glipp;)

19.01.10 16:08, Sola de
Jeg blir jo helt rørt av hvor mange snille mennesker det finnes her inne!