16.05.10 14:43
Stichwörter: Einschulung, Schulanfang, Sculanfang
Hei Henzelnisse, Kan dere hjelpe meg med informasjon om følgende: Jeg er høytidelig og skriftelig invitert til Emilies "Sculanfang" 7. august 2010. Jeg har naturligvis takket ja, men vet ikke nøyaktig hva denne tradisjonenfesten innebærer. Vi har ikke en slik tradisjon i Norge. Kan der fortelle meg litt om hva som foregår (gjerne på tysk. Jeg forstår mer enn jeg kan skrive og snakke)? Hva er vanlig å gi til familien og hva er vanlig å gi til hunhan som begynner på skolen spesielt? Jeg gleder meg, men vil gjerne vite litt. På forhånd takk,
Hilsen tante Solvei

16.05.10 16:21, Drontus no
Kanskje litt på kanten av det som egentlig er temaet her, men trolljenta har vel heller ikke så mye om temaet. Og her ( http://de.wikipedia.org/wiki/Einschulung ) står det mest om arrangementet fra skolens side.

Hvor høytidelig den første skoledagen blir feiret hjemme er ganske forskjellig fra familie til familie. Noen inviterer rubbel og bit av familie, venner og nabolag, mens andre bare har besteforeldrene på besøk. Gavene er som oftest relatert til skolen: fargeblyanter, tusjer, vannfarger, plastelina, matboks, drikkeflaske, kanskje ei klokke... Her i Tyskland må man nemlig kjøpe alt barna trengen på skolen selv. Man får det ikke fra skolen, slik man gjør det i Norge. Det kan være en ide å spørre foreldrene hva som evt. mangler. Eller man gir ganske enkelt leker. Til familien gir man vanligvis ikke mer enn man evt. ville gjort til et vanlig besøk (når man kommer fra Norge har man kanskje noe i kofferten...).

Viel Spaß!!

16.05.10 21:31
Tusen takk! Nå vet jeg det jeg trenger å vite.Jeg gleder meg og skal nok finne noe å ta med, både til den nybakte skole- eleven og familien,

Hilsen tante Solvei