21.05.10 21:36
Stichwörter: holde med
Hei,
Hvis jeg sier at jeg holder med noen, betyr det bare at jeg vil at den personen jeg holder med skal vinne, eller kan det også bety at jeg tror at den personen kommer til å vinne?
Takk for hjelpen,
Hilsen Eva

21.05.10 23:22
jeg holder til noen = ich steh zu jemanden
jeg holder på med noen = ich hab was am gehn mit jemanden

jeg tror at han vinner bedeutet das du glaubst er gewinnt.

Bischen schwierig weil ich auch kein muttersprachler bin,...

21.05.10 23:40
Hei!
Bokmålsordbok:
h- med en: være enig med
h- med Brann: være tilhenger av, ønske at Brann skal vinne

Also man will, dass die Person/Mannschaft gewinnt. Man glaubt es nicht bloß.

Hilsen W. <de>

22.05.10 09:16
Nochmal : "jeg holder med noen", kann man das sagen um auszudrücken, dass man zu jemandem steht (in Dick und Dünn)?
"Jeg holder til noen" bedeutet ja eher, dass man zu jemandem hält (in einer bestimmten Sache). Und das ist ja nicht ganz dasselbe.

Sollte auf norwegisch vielleicht eher heissen "jeg står ved hans/hennes side"?

22.05.10 14:15
ja, jeg står ved din side eller hans/ hennes bedeutet, dass du immer zu dieser Person stehst. hilsen

22.05.10 21:09
"Jeg holder til noen" kann man nicht sagen. "Jeg holder med noen" ist "ich stehe zu
jemanden" - bin deren Meinung, bin ein Fan von jemanden usw.
A

26.05.10 22:29
"Å holde med noen" kan ha to nyanser:

A. Å gi uttrykk for en mer følelsesmessig sympati med noen, f.eks. et fotballag, man ønsker skal vinne eller ha suksess på annen måte.

B. Å gi uttrykk for en intellektuell, rasjonell vurdering: En som har fått presentert flere avvikende syn på en sak, kan deretter få spørsmålet "Hva mener så du om dette?", og så svare "Jeg holder med B" - i betydningen jeg bedømmer Bs syn som å fremstå som det riktig(st)e.

Akel (N)