13.09.10 22:01
Stichwörter: begge dere, dere to, ihr beide
Noch eine Frage: wenn ich zwei Personen anspreche und sage "ihr beide", was heißt das auf norwegisch? "begge dere"?
S.

13.09.10 22:09
Hei,
man würde sagen: "dere to"

13.09.10 22:14
"Begge dere" vil som oftest fungere bra. Noen vil nok i noen situasjoner bruke "dere begge" som etter omstendighetene kan være litt mer høflig/høytidelig (for ikke å si stivt). "Begge to" kan også være aktuelle alternativer sammen med bare "dere". Det kan altså avhenge litt av kontekst. (Pleonasmen "begge dere to" høres nok forøvrig også en del.)

Akel (N)

13.09.10 22:29
Tusend takk for svaren og forklaringen!!
S.

13.09.10 22:50
For ordens skyld, siden det kanskje ikke kommer klart frem av det jeg skrev: Jeg er enig med 22:09 i at "dere to" vil ofte være et utmerket alternativ. Mine forslag er supplementer/nyanser. Det kan vel kanskje sies at "begge" gjerne tas i bruk når man vil legge særlig trykk på at det er, eller spørres etter, en eller annen slags likhet mellom de to personene.

Akel (N)

14.09.10 05:42, Mestermann no
Da muss ich Akel ein wenig korrigieren:

"Begge dere" allein geht nicht als Anrede, wie hier "ihr beide" vom Fragesteller offenbar gemeint ist.
Wenn man zwei Personen anspricht, sagt man entweder "dere to" oder (seltener) "dere begge" oder "begge to":
"Hei, dere to," "hallo, begge to," oder "goddag, dere begge."

"Goddag begge dere" ist zwar verständlich, aber wirkt albern.

"Begge dere" passte aber womöglich in einem vollständigeren Satz, aber als Anrede kaum.

14.09.10 06:57
Hvis det er ren titulering vi snakker om, er jeg enig i det. Jeg har imidlertid oppfattet "ansprechen" som å favne videre enn som så. eks. "Hei, jeg ser at begge dere spiser softis. Hvor har dere kjøpt de hen?"

Akel (N)

14.09.10 07:01
"... kjøpt dem..."

Akel (N)

14.09.10 07:59
@Mestermann: vielleicht ich habe meine Frage nicht ganz eindeutig gestellt, aber ich meinte sie so wie Akel es
verstanden hat, nämlich in einem vollständigen Satz. Ich verstehe aber auch was du meinst.
Danke für die umfassenden Antworten!
S.