04.09.05 14:08, Gerd
Hei Heinzelnisser,
wie übersetzt man:
1.) … und bleibt so gesund wie … => … og fortsett å bli frisk som …
2.) står „fortsett“ i imperativ ???
På forhånd takk
Gerd

04.09.05 16:58
ja, muss Imperativ sein, also fortsett
Achtung: bli bedeutet meistens nicht "bleiben", sondern "werden" (so auch in deinem Satz). Nimm "være":
... og fortsett å være frisk som (en fisk)

Wowi

04.09.05 17:01
Hallo Gerd,
die zweite Frage zuerst, " fortsett " ist hier Imperativ. Der Infinitiv lautet " å fortsette "

" gesund bleiben " bedeutet " å holde seg frisk ".
Dein Satz würde bedeuten " geneset auch weiterhin " Hier spielt einem leicht die Doppelbedeutung des Verbes " å bli " ( werden, bleiben ) einen Streich. Richtig übersetzt muß es heißen: " ... og hold dere like friske som ... "

Ich teile Deine Meinung, daß die Beiträge persönlicher wirken, wenn man sie zusãtzlich zum Nick in der Kopfzeile auch unterschreibt.

Lemmi ( Ex - M )

04.09.05 18:00, Gerd
Hei Lemmi og hei Wowi,
det er bra at Heinzelnissene eksistierer (... dass es die Heizelnisse gibt ...). Tusen takk. Jeg ønsker at dere fortsett å være så rask i svare og rette mine innlegger. Er bruken av "fortsett" nå riktig?
Ha det bra.
Gerd

04.09.05 18:04, Gerd
Nei, jeg leste det igjen og tenker nå det er gal. Dere fortsett å være så rask i svare og rette mine innlegger.???
Gerd

04.09.05 18:33
Fortsett å være så rask til å svare og rette innleggene mine.
V

04.09.05 20:00
Jeg ønsker at dere fortsetter...!

Hier nicht den Imperativ gebrauchen, sondern die ganz normale Präsensform!

05.09.05 09:30, Gerd
Hei dere Heinzelnisse
Ja takk.Tz, tz, tz! Mens jeg skjønte og forbedret et feil har jeg lagt et nytt feil. Pokker hvem fortalte meg at norsk språket er lett å lære???? Forhåpentlig kjeder det ikke dere. ”Hoffentlich langweilt Euch das nicht”
Her i Lüneburger Heide begynnte dagen ved tretten grader, uten vind og med 1 til 2 skyer. Vi nevne det ”Altweibersommer”. I siste setninger er sikkert et eller et annet nytt feil.
Måtte dere ha en deilig dag dere også!
Ha det bra.
Gerd