12.01.11 20:47
Er dette nogenlunde godkjent?

Es ist das Jahr 1961. Es gibt einen Konflikt zwischen Ost und West Deutschland und Ostdeutschen fließt über die Bundesrepublik Deutschland. Deshalb mussten einige DDR Klage zu tun. Sie deshalb begann der Bau einer Mauer, die durch ganz Berlin ging, und teilte die Stadt in zwei Teile. Die Mauer war fast 50 Kilometer lang und aus Beton. Die Mauer geschiedenen Familien, und viele waren auf der falschen Seite der Mauer hängen. Im Anfang war eigentlich eine Wand Zaun, aber allmählich in eine bewachte Mauer, wo Wachen feuerten scharf gegen Menschen, die über die Mauer zu bekommen versuchte entwickelt. Die erste Person, die getötet wurde, war Peter Fechter, ein ostdeutscher. Die Mauer war ein Symbol der Beziehung zwischen Ost und West, die Westmächte zum Entfernen diese gedrückt. Die Mauer wurde schliesslich zwischen 9. und 10. November 1989, nach einem gescheiterten Pressekonferenz der DDR-Seite. Heute nur noch wenig von der Mauer, aber es liess den Rest in der Bernauer Strasse.

12.01.11 21:23, Geissler de
Nei, det er delvis uforståelig.
Antageligvis har du brukt automatoversettelse, som oversetter via engelsk. Det er den eneste
måten jeg kan forklare ordet "Klage" på, som er en mulig oversettelse av det engelske
"action", men ikke her.
Prøv selv.

12.01.11 23:50, Mestermann no
Mm. Hjemmeleksene dine må du gjøre selv. Vi hjelper deg gjerne med ting du er usikker på, når du faktisk har gjort
dem. Du lærer ikke tysk på denne måten.

12.01.11 23:55
jeg må bare komme meg gjennom tysk uten å stryke

13.01.11 00:03, Geissler de
Og derfor er det greit å jukse?

13.01.11 00:28, Mestermann no
Hvorfor har du valgt tysk, da? Eller å gå på skolen i det hele tatt?

13.01.11 13:00
Hei Geissler, hei Mestermann,
jeg er enig med dere at man burde ikke jukse. Det var kanskje ikke i orden av eleven at hun/han forsøkte seg slikt.
Tenk over når dere skjeller med den stakkars jente eller gutt. Når dere tenker på tyskundervisningen på norske skoler er den morsom? Tyskundervisning er noe helt annet enn f. eks. i engelsk. Dessverre blir mange ungdommer tvunget av sine foreldre til å forsøke å lære tysk, de lærer ikke tysk av fri vilje. Når da undervisning er så fjernt fra alt en ung menneske har interesse av men bare er pugging, pugging, pugging da er det bar "dritt". Når dere hadde opplevd slikt jeg har opplevd en gang med en tyskelev fra en skole i Kristiansand, at han stå halve dagen foran kafeen med (den gang) grensen i Flensburg og ikke tør å gå inn for å hente seg noe å spise eller drikke i frykt at han kunne si noe galt, fordi lærerne formidlet språket slik at tysker er umennesker når man gjør det minste feil i gramatikken da grøsses over tyskundervisningen. Vær snill ikke slå så veldig på ungdommene når de tar umaken på seg å lære tysk. Tysk blir bortvalgt slik at mange skoler ikke en gang tilbyr lenger tysk, man burde tenke over hva som er grunnen for det og hvordan man kan snu utviklingen. Tyskland er Norges viktigste handelspartner, vi trenger ungen mennesker som viderefører gode samarbeidsforhold mellom våre land. Til det trenges tyskkunskaper.
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

13.01.11 14:43, Mestermann no
Hei, Claus,
Det er ingen som er uenig i det du sier om tyskundervisning og dens historiekk, men det er ingen som har skjelt ut
denne eleven.

Tyskyndervisningen er ofte stemoderlig behandlet i Norge, det er riktig, men på mange skoler er den også god. Det
er umulig å mene noe om kvaliteten av undervisningen for akkurat denne eleven. Derimot er det mulig å mene noe
om elevens forsøk på å stå i tysk ved å jukse, for sånn hjelper vi jo ingen, og sånn hjelper ikke eleven seg selv. Jeg
vil oppfordre eleven, dersom han eller hun har vanskeligheter med faget, til å gå til læreren sin og fortelle om
problemene, eventuelt be om ekstraundervisning til han eller hun kommer på høyden med faget.

13.01.11 23:11
"eventuelt be om ekstraundervisning til han eller hun kommer på høyden med faget."

Har enda ikke hørt om noen skole i Norge som har midler til å oppfylle det kravet. I norsk, engelsk og matematikk, ja. Men ikke i tysk.

14.01.11 08:48
God morgen Mestermann,
hyggelig å høre at du ser problemet lignende som jeg. Jeg er bare lei meg for at tysk forsvinner mer og mer på skolene. Har nettop for noen uker snakket med en tysklærer på UIA. Hun har de siste år bare undervist i grunnfag tysk ingen mellomfag. Studentene tar kun tysk grunnfag for å få poengene, men vil ikke undervise lenger tysk på skolene. Skolene "trenger" ikke lenger tysklærere i byen.
God fredag fra Claus i Kristiansand

14.01.11 15:22
Spansk har overtatt.