25.05.11 09:00
Stichwörter: Siedeverzug, støtkoking
Hallo, liebe Heinzelnisser.
Ich habe ein kleines naturwissenschaftliches Sprachproblem: Wie lautet der norwegische Begriff für "Siedeverzug"?
Siedeverzug ist die Bezeichnung für das Phänomen, dass man Flüssigkeiten unter bestimmten Bedingungen über ihren Siedepunkt hinaus erhitzen kann, ohne dass diese sieden.

Mit "Overoppheting" ist wohl eher der Hitzschlag gemeint.
Habt ihr eine Idee???

Danke schon mal vorab!
Iris.de

25.05.11 09:08
Jeg har spurt kjemilæreren min og hun sier det heter "støtkoking". Men jeg tror nesten hun har misforstod meg, det som står på wikipedia høres ikke helt ut som det du beskriver.

http://no.wikipedia.org/wiki/St%C3%B8tkoking

Änne

25.05.11 09:20
Vielleicht wäre Deutsch besser gewesen ... ich habe also meine Chemielehrerin gefragt und sie sagt, das heisst "støtkoking". Allerdings hört sich der Wikipediaartikel zu "støtkoking" nicht ganz nach dem an, was du beschreibst.

Änne

25.05.11 09:30
Vanskelig å finne noe på norsk. Det er tale om forhøyet/forlenget
koketidspunkt.
Engelsk : Boling delay or delayed boiling, defervescence.
Oddy

25.05.11 10:17
Hei Änne.
Takk for svaret ditt!
Det gikk veldig bra med norsk! Jeg er også ganske flink med det.
Fint at du pratet med fagfolk. Det er akkurat det jeg lurte på men beskrivelsen på wikipedia er ikke så vitenskaplig enn min, men beskriver nesten samme fenomenet.
Som man prater i forbindelser av mirobølgeoven om slik så er det snakk om "forsinket koking".
Jeg vil se om damene mine fra labben skjønner instruksen for rotasjonsfordamper. :-)
Ha en fortsatt fortryllende dag!
Hilsen, Iris.de

25.05.11 10:39
Oi, unnskyld. Det var bare litt vanskelig å bestemme seg fordi du skrev på tysk, så jeg bestemte meg for å skrive på begge språk. Lykke til med rotasjonsfordamperen. :)

Änne