29.08.11 21:47
vet nesten ikke hvordan jeg skal spörre om: i mit nödt o learer meg norsk mistet jeg mine 1000 " armseligen englischen Wörter"
nor jeg vil sier po engelsk no: "I am" kommer de ut av min kroppen som " jeg er"
Hvem fra deres sprokmesteren kan vaere so snill og viser meg förste skritt o arbeider meg fram til engelsk ordskatt i 2500 ord. Uten o mister min stakkars hard fremjobbet liten norsk. Hvem er so snill o kan abefefales noen internett fjernkurs som gis hop po suksess i ramme av 10 moneder og ikke mere i ivestition enn enn 10000 tusend NOK. t.t. Joseph

29.08.11 23:47, Mestermann no
Kjære Joseph: Jeg vet ikke om noen spesielle engelskkurs å anbefale deg, men jeg kan forsikre deg om at det er helt
vanlig at man "mister" et tidligere fremmedspråk, når man lærer seg et nytt. Iallfall kan det virke sånn til å begynne
med. Antagelig har du ikke glemt din engelsk, men bare fortrengt den litt, siden du var så opptatt med å lære norsk.
Alle språk som ikke øves, kan synes å forsvinne litt for en. Forhåpentligvis er det noen andre som kan anbefale deg et
godt engelskkurs, men jeg vil anbefale deg å lytte til engelsk språk på film, fjernsyn og radio, samt lese engelske
tekster. Slik frisker du opp dine kunnskaper, og jeg er sikker på at de ikke er helt glemt.

30.08.11 02:29
Ach ja, das kenne ich so gut. Früher sprach ich mit englischen Freunden fliessend und ohne Probleme (hatte Englisch bis zum Abitur). Nach dreissig Jahren in Norwegen ist mein Englisch nur noch ein hilfloses Gestotter, in das ich unbewusst norwegische und französische Brocken hineinmische, und mitleidige Blicke ernte...

30.08.11 09:32
Das ist ja beruhigend, daß es sich um ein allgemeines Phänomen handelt, ich habe nämlich auch dieses Problem, daß ich nicht mehr Englisch sprechen kann, seit ich mit Norwegisch begonnen habe.

30.08.11 15:45
Ich habe gute 50% meiner Englischkenntnisse von meinem norwegischen Mitbewohner erworben. So kann's auch gehen.