19.10.05 18:37
Hei enda et ord til,
hva er "terroskopi" på tysk? Kan man bruke "Terroskopie"?
Hilsen Claus fra Kr.sand

19.10.05 20:22
Kan du forklare hva det er, "terroskopi"? Kansjke du vet hva det kalles paa engelsk?
Google vet ingenting av "terroskopi" eller "Terroskopie", men det har du antakelig allerede lagt merke til selv.

19.10.05 20:59
Terroskopi ble tatt i bruk under akeologiske utgravinger. Det sender stråler ned i jorda, for å lage bilder av undergrunnen. For å finne noe som kan være av interesse for utgravinger. Teknikken ble brukt under utgravinger på Island i 2001. Dvs. at teknikken er kanskje ikke akkurat gammelt. Jeg finner heller ikke noe i ordboka/leksika om det. Men det er også kanskje spesiell utstyr? Har et bilde av utstyret i ei norsk bok.
God kveld fra Claus i Kr.sand

19.10.05 21:49
Kanskje det er det samme som "georadar"? (http://www.forskning.no/Artikler/2002/juni/1024319663.34)
I så fall heter det også på tysk "Georadar" eller "ground penetrating radar" på Neudeutsch.

19.10.05 22:35
God kveld alle sammen,
jeg har skrevet til forlaget for å finne ut om det kan være georadar. Bilde i boka kunne ligne det som er å se på vedl. adresse fra deg. Jeg gir beskjed med det samme jeg har fått svar fra forlaget.
Riktig god kveld og takk for all hjelp så langt fra Claus i Kr.sand

20.10.05 11:54
Hei du uten navn som vil hjelpe meg,
har snakket med forlaget. De ansvarlige redaktører er i Frankfurt på bokmessen. Kan først få noen på telefon på mandag. Da prøver jeg da igjen. Det må jo være mulig å få en forklaring på ting om ikke vi i Heinzelnisse klarer det!
Riktig god dag fra Claus i Kr.sand

20.10.05 14:11
Det er Claus igjen,
Det kom fra forlagte og oversetteren:

Da har jeg det. Det er et uttrykk brukt både på engelsk og dansk som refererer til måling i jordsmonnet. I.e. hva som befinner seg nede i de ulike lagene. Men ordet er ikke nevnt i f.eks. Bokmålsordboka, så vidt jeg kunne se i farten.

din Jonsson

Jeg er like langt. Hva kalles det på tysk? kan det være at man bruke for asmme redskap forskjellige begrep?
Litt forttvilet Claus

20.10.05 22:55
Hei venner,
har mottat beskjed av den norske tolken at georadar er korrekt for det man betegner på dansk og islands for terroskopi.
Riktig god kveld fra Claus