26.10.05 19:53
Til Bastian fra Claus,
Hei Bastian,
jeg har vært i bibliotek i Kr.sand, der jeg har noen kjente. Hun letet med meg i ei bok som heter: Planter og tradisjoner av Ove Arbo Høeg Universiteteforlaget 1974 ISBN 82-00-08930-4 Vi fand en del over lyng og også betegnelsen "svartelyng" den ble brukt på Førdekanten. Slik jeg skjønner teksten i boka er det slik at det hele tiden er snakk om Erica lyng. Det er bare det at man har brukt lyng i gamle dager til forskjellige ting. Mest til dyrefor, men også til te og farge. Om du har tilgang til boka kan du se om jeg ligger riktig? Fordi da er "svartlyng" vanlig Erica lyng. Da oversetter jeg det med vanlig lyng i saga. Om du har tilgang og bry så se på side 260 andre spalte ved rubbelyng. Kanskje du kan bekrefte det jeg skjønner ut av det? Masse hilsen Claus i Kr.sand

27.10.05 11:14, Bastian fra Ås
hei Claus
takk for sist. Beklager at jeg ikke svarte tidliger, jeg har vaert på reise for feldarbeidet mitt og da fikk jeg ingen mulighet å får tilgang til internett eller biblioteket. Jeg skal gjør det neste uke, fordi jeg er fortsatt på reise. Men det høres jo skikkelig ut.
Da snakkes vi en annen gang. Hilsen fra Ås med 5 cm snø siden mandag natt. Bastian