17.06.12 18:52, schokikjeks
Stichwörter: Umgangssprache
Die Norweger sind ja ein so nettes Volk, dass da selten Flüche oder Gemeinheiten rüber kommen. Habe in 12 Jahren Norwegen deswegen immer noch grosse Mängel an Umgangssprache.
Weiss jemand wie ein Norweger:" Verarschen kann ich mich alleine" sagen würde?

17.06.12 19:49
Etter et kjapt google-søk fant jeg dette om "Verarschen kann ich mich alleine" (ettersom jeg selv ikke hadde hørt dette uttrykket): Standardantwort auf versuchte Verarsche..

På norsk vil du da kunne si:
- "Tror du jeg er født i går?"
- "Jeg er jo (faen) ikke født i går heller!" (ettersom du ville ha litt mer "trykk" inn i setningen, kan du legge til faen.. men det er på eget ansvar ;)
- Kødder du med meg?! (willst du mich verarschen? kødde: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=k%F8dde&bokmaal=+&ordb...)

Ikke helt sikker på om det var noe slikt du lurte på? Bare spør igjen så skal jeg se hva jeg kan komme på.

Mvh (N)

17.06.12 22:49, schokikjeks de
Takk, takk, takk, det var kjapt
kødder du med meg hadde jeg faktisk hørt før, men oversatt det med willst du mich verarschen. Verarschen kann ich mich alleine er mer ironisk. I tillegg er det første mer uhøflig og jeg ville alrdi si det til noen som liker å løse problemer med slåsskamp. Men jo mer jeg tenker over det, tror jeg at du har rett. Tror du jeg er født i går har jeg aldri hørt før, men det er mer det jeg søker etter, fordi jeg vil uttrykke at jeg føler meg lurt, gjør noen sint, men ikke rasende. Det passer bra.

18.06.12 09:00
Jeg tror rett og slett ikke at nordmenn " kødder med seg selv ", dette er nok grunnen til at du ikke assosierte " kødde " med det du ville gi uttrykk for på norsk. Enkelte vendinger som uttrykker tenkemåter er rett og slett uoversettelige fordi man ikke tenker slik i mottagerspråket.
Et annet, denne gangen fra norsk til tysk er frasen " du er flink ". den er heller ikke så lett å oversette. Hvis du sier " Du bist gut " kunne svaret fort bli " Verarschen kann ich mich auch selbst ".

Lemmi

18.06.12 09:01
Et annet eksempel, så selvklart...

Lemmi