29.06.12 13:07
Hei allesammen!
Er det en forskjell mellom "sardin" og "brisling"? Eller kan jeg oversette begge to med "Sprotte" eller "Sardine"?? Er det samme fisk som bare har to forskjellige navn?
Er litt forvirret akkurat nå...
Hilsen fra Malin

29.06.12 13:28, Cerebellum no
Dette er kanskje mer et spørsmål for marinbiologer, men hvis man ser på det fra et språklig synspunkt synes det å være to forkskjellige arter med en viss overlappende bruk.

Hvis du slår opp brisling på norsk Wikipedia, kan du lese følgende: Brisling (Sprattus sprattus) er en fisk i sildefamilien. Den kan bli 10-16 cm lang, og fanges i store mengder langs Europas vestkyst, fra Norge til Portugal. En del av brislingen brukes som sardiner eller ansjos, alt avhengig av størrelsen. Når det her sies brukes som må det vel tolkes som at den pakkes i boks og hermetiseres på samme måte som sardiner, og at sluttproduktet så blir ganske likt.

Ettersom det altså er to forskjellige arter, ville jeg nok bruke Sprotte for brisling, og Sardine for sardin.

PS: Du vet sikkert at du kan slå opp et søkeord på Wikipedia på ett språk (f.eks. norsk), og så klikke på et annet språk (f.eks. tysk) i venstre marg. Det kan gi en god hjelp når man skal oversette.

29.06.12 13:49
Hei Cerebellum!
Tusen takk for hjelpen!!
En "brisling" er kanskje litt mindre en en "sardin".... Men så kommer jeg til å bruke Sprotte når jeg snakker om Brisling i framtiden...
Hilsen fra Malin

29.06.12 16:48
Cerebellum hat recht: "Brisling" und "sardin" sind zwei verschiedene Fischarten, u. zw. handelt es sich beim "brisling" um die "Europäische Sprotte" (Sprattus sprattus), während "sardin" die "Sardine" (Sardina pilchardus) ist.

Allerdings kann ich Malins Verwirrung verstehen, denn Sprotte und Sardine gehören zwar zu zwei unterschiedlichen Tiergattungen, zählen aber beide zur Familie der Heringe und sehen sich auch recht ähnlich. Die Sardine wird mit ca. 27 cm jedoch deutlich größer als die Sprotte und ist zudem weiter verbreitet.

Nähere Informationen zu beiden Fischarten finden sich, wie Cerebellum schon erwähnt hat, in der deutschen bzw. norwegischen Wiki.

Herzliche Grüße
Birgit

PS an Malin: Lt. deutscher Wiki wird die Europäische Sprotte auch "Sprott", "Breitling" oder "Brisling" genannt. :-)

29.06.12 16:55, habo de
"Kieler Sprotte" er en kjennt spesialitet i tyskland, spises helst røkt, pakkes ikke i boks!
http://de.wikipedia.org/wiki/Kieler_Sprotte